sv: sv: 3.9 bedst med eller uden katalysator? (19-05-2013 17:34:23)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl
Hej Eddie
Held og lykke med projektet!
Nu kommer jeg jo til at tænke, om vi så evt. kunne bytte. Hvis du har katte - altså hvis du har afløbsrørene, der hører til motoren - og jeg ingen har, og du finder ud af, at du ikke vil have dem, og jeg finder ud af, jeg gerne vil - jeg tænker nemlig også lidt på muligheden for nogensinde at få grønt mærkat i Tyskland, så man kan køre i deres byer - jah, såeh, kunne man måske.
Det er et svært spørgsmål, skal, skal ikke.
Min har netop lambda-sonder, men altså ingen kat. Om de virker, ved jeg ikke, det er ikke testet endnu. Men hvis de ikke er der, eller de giver mærkelige signaler, så vil man jo nok få det gule udråbstegn på instrumentbordet - hvis bilen ellers har sådan en lampe. Jeg har ingen udråbstegn set, men det kan måske være, fordi sælger har revet ledningen af.
Min nyerhvervede viden siger mig, at ecu'en får at vide, at den skal køre efter kat-mønster netop ved hjælp af den der tune resistor, se billedet. Den vil stille sin blanding bl.a. efter, hvad dens lambdasonder fortæller den, med mindre man ved at indsætte en anden resistor fortæller den, at der ingen kat er. I så fald vil den også ignorere lambdasonderne. Tror jeg, meeen jeg synes, diskussionerne på nettet giver anledning til, at man også kunne tro, der findes et blandingsmønster til kombinationen ikke-kat+lambda. Det har jeg til gengæld ikke set et eneste tegn på, at man kan signalere vha. omtalte tuningsmodstand. I sidste ende, hvis alt går i kludder for elektronhjernen, så slår den over i halte-hjem programmet. Hvad det så bruger af benzin, ved jeg ikke.