Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: 3.9 bedst med eller uden katalysator? (19-05-2013 18:58:35)
Bo Helsted
Hej Michael,
du har helt ret i dine antagelser. Det er udelukkende tune-resistor. der bestemmer hvilket program, bilens ECU skal køre.
Du kan godt gøre, som du gør nu: Køre med lambdasonder, men uden kat. Lambdaerne sidder (i modsætning til mange nyere biler) FØR kat´erne, så ECU´en er sådan set ligeglad, om de er monteret eller ej - den ved det ihvertfald overhovedet ikke, kan man sige. Jeg vil dog umiddelbart tro, at det vil give en alt for høj CO-værdi, som vil kunne dumpe dig til syn. Kat-progammet tilstræber jo en blanding, der skiftevis er "lean" og "rich" (styret af feedback fra lambdaerne), omkring det ideelle forhold benzin/luft (omkring 1:14 såvidt jeg husker). Det giver optimale driftegenskaber for motoren, men en ret fed CO (2-10%), der så skal afbrændes i dine kat´er, så du kommer ned på typisk 0,5% CO.

Hvad skal du så gøre? Tja, du har jo fået bilen synet, så det er du ude over. Set ud fra et miljøhensyn, og forhold til naboer osv. (udstødningslugt) vil det være bedst at montere kat´er igen.

Du kunne også vælge at skifte tune-resistor til "non-cat" (det er nemt og koster under 1,- for modstanden). Bilen kører så "open loop" styring. Det kræver så lige, at du har adgang til et CO-meter, så du kan justere CO til de anbefalede 1-3%. For fed mix vil koste dig benzin, dumpe dig til syn osv. For mager vil koste dig effekt, og måske brænde stempler og ventiler på sigt.

Hvis jeg skulle vælge, ville jeg gøre meget for at beholde lamdastyringen, da det rent teknisk ligesom er et stort skridt fremad - nemlig en løbende regulering med direkte feedback - "closed loop".
Bosch motronic - som Lucas CUX 14 er en licenseret kopi af - er udbredt over utroligt mange mærker, og når man først får sat sig lidt ind i det, er det er godt system. Hvis du har mod på det, kan jeg varmt anbefale at du anskaffer dig "Rovergauge", et freeware baseret analyseprogram til Rover V8. Det giver dig direkte udlæsning af alle systemets sensorer.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "bladfjeder"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.