sv: sv: sv: 3.9 bedst med eller uden katalysator? (19-05-2013 18:58:35)
Bo Helsted
Hej Michael,
du har helt ret i dine antagelser. Det er udelukkende tune-resistor. der bestemmer hvilket program, bilens ECU skal køre.
Du kan godt gøre, som du gør nu: Køre med lambdasonder, men uden kat. Lambdaerne sidder (i modsætning til mange nyere biler) FØR kat´erne, så ECU´en er sådan set ligeglad, om de er monteret eller ej - den ved det ihvertfald overhovedet ikke, kan man sige. Jeg vil dog umiddelbart tro, at det vil give en alt for høj CO-værdi, som vil kunne dumpe dig til syn. Kat-progammet tilstræber jo en blanding, der skiftevis er "lean" og "rich" (styret af feedback fra lambdaerne), omkring det ideelle forhold benzin/luft (omkring 1:14 såvidt jeg husker). Det giver optimale driftegenskaber for motoren, men en ret fed CO (2-10%), der så skal afbrændes i dine kat´er, så du kommer ned på typisk 0,5% CO.
Hvad skal du så gøre? Tja, du har jo fået bilen synet, så det er du ude over. Set ud fra et miljøhensyn, og forhold til naboer osv. (udstødningslugt) vil det være bedst at montere kat´er igen.
Du kunne også vælge at skifte tune-resistor til "non-cat" (det er nemt og koster under 1,- for modstanden). Bilen kører så "open loop" styring. Det kræver så lige, at du har adgang til et CO-meter, så du kan justere CO til de anbefalede 1-3%. For fed mix vil koste dig benzin, dumpe dig til syn osv. For mager vil koste dig effekt, og måske brænde stempler og ventiler på sigt.
Hvis jeg skulle vælge, ville jeg gøre meget for at beholde lamdastyringen, da det rent teknisk ligesom er et stort skridt fremad - nemlig en løbende regulering med direkte feedback - "closed loop".
Bosch motronic - som Lucas CUX 14 er en licenseret kopi af - er udbredt over utroligt mange mærker, og når man først får sat sig lidt ind i det, er det er godt system. Hvis du har mod på det, kan jeg varmt anbefale at du anskaffer dig "Rovergauge", et freeware baseret analyseprogram til Rover V8. Det giver dig direkte udlæsning af alle systemets sensorer.