Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: Co justering v8 (05-08-2013 11:35:34)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl
Fandt denne nyttige oversigt over motorstyringer brugt på hhv. 3.9 (14CUX), 4.0 og 4.6 (Lucas GEMS eller Bosch Motronic).
http://www.g33.co.uk/images/PDFS/LR_Fuel_InjectionSystems.pdf
(For NAS-biler, altså ikke europæiske specs, men mon ikke det overvejende er det samme).

Svært at tro, at en 4.6 skulle kunne styres fra en 14cux, for førstnævnte er vant til også at få sin tænding styret fra boksen, og det kan sidstnævnte ikke. 14cux kender intet til tændingen. Så mon ikke boxen er flyttet med over? Så må der også være en hel masse ledninger, der er flyttet med, til flere sensorer og tændingsstyring. Så er det jo vældig interessant, om det alt sammen er forbundet rigtigt :-). Og når alt dette er verificeret, så kommer listen over de 22 ting, der kan være i vejen, når tomgangens CO er for høj. Det kan vist kun skyldes, at den får for meget benzin, så blandingen er for fed, men hvorfor er den det? Hvorfor drikker Jeppe?

Mit bud: Hvis bilen ingen kat har, så har den muligvis heller ikke lambda-sonder. I så fald mangler ECU'en noget information om forbrændingen (og bør give det gule signal i instrumentbordet, med mindre nogen har pillet pæren ud), og kører derfor for en sikkerheds skyld blandingen i det fede register. Man skal ikke ret langt væk fra idealblandingen (det stoichiometriske punkt), før CO kommer op på 4,5. (Se diagram her:
http://www.crypton.co.za/Tto%20know/Emissions/exhaust%20emissions.html
eller
http://www.rv8r.co.uk/standardecu1.html)

Alt sammen spekulativt, og ekspert er jeg så langtfra, men selv i færd med at lære, hvorfor pokker min motor opfører sig, som den gør.

Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "truckcap"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.