Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: Blå røg (07-10-2013 11:12:51)
Hans Houmøller
Hej Per
Jeg skiftede også "paraplyerne" på min gamle 2,25 diesel i foråret. Der er flere forskellige "bush tricks" som anbefales - trykluft er et af dem - et andet er at stoppe en masse tørresnor eller lign. tyndt reb ind i cylinderen gennem gløderørshullet som så forhindrer ventilen i at dratte ned når man fjerner fjederkraven.

Fælles for alle disse tricks mener jeg dog er at de ikke slår den "rigtige" løsning, som er at afmontere toppen - når man så har den af, så kan man passende slibe ventilsæder/ventiler, fjerne koks, inspicere cylinderslid mv. - herefter bør toppen så monteres med ny pakning af god kvalitet - og det samme gælder naturligvis for de paraplyer du køber - no-name kvaliteten duer ikke - du skal bruge de originale stumper her vil jeg mene, ellers er alt andet arbejde spildt. Spildt vil dit arbejde (og penge på orginale reservedele) nok også være hvis motoren er for slidt - så lav evt. en kompressionstest inden du afmonterer toppen - dit afbrændte motorolie kan hænde at komme nedefra - forbi stemplerne!

Mangler der kompression, så kan du måske - forudsat cylindrene ikke er slidt over mål - redde dig lidt tid ved og hohne cylindrene og isætte nye stempler og ringe - men en slidt motor er nu engang slidt...

Du fornemmer nok at der hurtigt kan løbe noget tid og penge i sådan en øvelse, og mange vil nok kigge efter en 200Tdi - selv endte jeg med og lægge en 200Di (200Tdi uden turbo og intercooler) i min serie 3 da jeg indså at det ville være billigere end og renovere min gamle, slidte 2,25 diesel - selvom der nok ville være større tilfredsstillelse i og få en +30 år gammel motor genfødt og klar til yderligere 30 år! :)

MLRH
Hans
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "blinklys"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.