sv: sv: sv: sv: Blå røg (07-10-2013 11:12:51)
Hans Houmøller
Hej Per
Jeg skiftede også "paraplyerne" på min gamle 2,25 diesel i foråret. Der er flere forskellige "bush tricks" som anbefales - trykluft er et af dem - et andet er at stoppe en masse tørresnor eller lign. tyndt reb ind i cylinderen gennem gløderørshullet som så forhindrer ventilen i at dratte ned når man fjerner fjederkraven.
Fælles for alle disse tricks mener jeg dog er at de ikke slår den "rigtige" løsning, som er at afmontere toppen - når man så har den af, så kan man passende slibe ventilsæder/ventiler, fjerne koks, inspicere cylinderslid mv. - herefter bør toppen så monteres med ny pakning af god kvalitet - og det samme gælder naturligvis for de paraplyer du køber - no-name kvaliteten duer ikke - du skal bruge de originale stumper her vil jeg mene, ellers er alt andet arbejde spildt. Spildt vil dit arbejde (og penge på orginale reservedele) nok også være hvis motoren er for slidt - så lav evt. en kompressionstest inden du afmonterer toppen - dit afbrændte motorolie kan hænde at komme nedefra - forbi stemplerne!
Mangler der kompression, så kan du måske - forudsat cylindrene ikke er slidt over mål - redde dig lidt tid ved og hohne cylindrene og isætte nye stempler og ringe - men en slidt motor er nu engang slidt...
Du fornemmer nok at der hurtigt kan løbe noget tid og penge i sådan en øvelse, og mange vil nok kigge efter en 200Tdi - selv endte jeg med og lægge en 200Di (200Tdi uden turbo og intercooler) i min serie 3 da jeg indså at det ville være billigere end og renovere min gamle, slidte 2,25 diesel - selvom der nok ville være større tilfredsstillelse i og få en +30 år gammel motor genfødt og klar til yderligere 30 år! :)
MLRH
Hans