Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: ny motor (12-03-2014 10:38:01)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn
Jeg er enig. En 2.25 benz er ca. lige så enkel som en cykel! Når verden engang er gået under og kakkelakkerne har overtaget jorden, så vil en 2.25 Benz stadig kunne starte og køre skulle enkelte overlevende finde en i ruinerne. (sammen med en dunk benzin, naturligvis)

Og med mindre man skal pendle hver dag, så er det en fin motor, om end lidt tørstig. 6-7 km/l. Og den skal selvfølgelig ikke være for slidt, men de kan renoveres op for en relativ beskeden sum.

Jeh synes som Ole at det går rigelig stærkt med en 2.25 Den holder da uden problemer 80 km/t. Nogen raket, bliver den dog aldrig og har man ambitioner om at følge morgentrafikken op af Vejle Bakke, eller slæbe rundt med en dobbelt heste-trailer eller andet, så kan der være en pointe i at lægge en stærkere motor i. En 200Tdi uden turbo er et oplagt valg, men den bliver jo noget mere støjende, og man skal huske at være forsigtig i accelerationerne så man ikke splitter gearkassen af, der jo er dimensioneret til en 2.25.

Der er mange der sværger til fremmede motore, men som du sikkert selv er ved at erfare, så er det ikke så nemt, når de skal serviceres eller skiftes. Der er også forskel på hvor elegant ombygningerne er lavet. Mercedes-motore er brugt, Toyota Land Cruiser og Nissan Patrol motore er brugt, Volvo B20 er brugt.

På seriebilsforum har jeg læst om "Iveco 8140" på 2,5 liter med turbo, yder 92hk ved 3800-4200 omdr. og er efter sigende blevet brugt i bla. de spanske Santana-Land Rovers. Det kunne også være et valg. Men som ved alle fremmede motorer de skal passes til, og det er der nogen der er gode til og andre der ikke er.

Personligt er jeg selv nok mest til de originale motorer, det er gennemprøvet og man har bøvl med at få skidtet til at passe og har ikke problemer med special-dele der ikke kan skaffes, og evt veteran-forsikringsselskaber, der ikke længere betragter den som veteranbil. Har læst en gruopvækkende sag, hvor RUNA nægtede at udbetale erstatning til en BMW-ejer fordi hans 2002 havde en nyere BMW-motor.

Mvh Niels.
SIIa 2.25 Benzin. (Diesel er til fiskekuttere, større landbrugsmateriel o.lign :) )
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "vippearm"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.