Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: Utæt pumpe og tandrem badet i dieselolie (11-07-2014 09:15:26)
Jan Simonsen
Hej

Jeg prøver lige at lukke denne tråd med de svar jeg selv har kunnet finde frem til samt min løsning på problemet med en utæt pumpe.... er måske interessant for andre i samme situation.

Når lejet/bøsningen i pumpen bliver slidt så forskydes akslens center radialt i forhold til huset hvori tætningen er monteret... Det er for så vidt logisk nok og hvad så..??
jo, iht. diverse producenter af radial tætninger, så er der nogle anbefalinger for hvor stor denne forskydning må være for ikke at påvirke tætningens evne i at gøre det den skal, altså at tætne...

Akseldiameteren på pumpen der hvor tætningen er placeret er ca. 20mm og for denne diameter anbefaler man ikke at centerforskydningen imellem aksel og hus er større end ca. 0,12mm... hvis man altså vil undgå at påvirke tætningens funktion og levetid.

Ved godt at slør og centerforskydning ikke er det samme, men mon ikke en god tommelfingerregel er, at hvis sløret i en gammel pumpe er større end 0.12mm, så er det spild af tid kun at udskifte tætningen.... og gør man det alligevel, så kan det ikke anses for andet end en nødløsning med begrænset eller slet ingen effekt.

Nå.... da det nu ikke er "bare lige" at skrue pumpen af og på, så besluttede jeg på baggrund af min egen tommelfingerregel, at den lette/billige løsning med kun at skifte tætningen ikke var en mulighed.
Ketner i Holstebro tilbød mig at renovere pumpen for et sted imellem 6875-7500kr, LR-Parts kunne løse problemet for 7206kr...... endte dog med at bestille en sprit ny pumpe (uden ombytning) hos L.R.Series i England for 4860kr incl. moms og forsendelse..... penge jeg selvfølgelig hellere ville have brugt til noget andet :-(


mvh
Jan
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "forfjeder"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.