sv: sv: sv: Store og små synder (19-01-2015 21:48:52)
Ove Wiuff #9226, reg. sjyl
Hej Jan,
Serveren har spist mit svar til dig, så jeg prøver igen.
Du rammer spot on i dit svar.
Hvis jeg vælger at renoveret motoren fra A til Z er der jo hurtig brændt 15-25.000 DKr af.
I de sidste dage hvor jeg har målt på kryds og tværs tror jeg at motoren faktisk er i god stand. efter at have renset cylinderen for sod, er der kun 0,08 mm fra den største diameter til den mindste. Værkstedsmanual skriver maks. 0.2mm - så der er da noget tilbage.
Stemplet har jeg målt til 90,5mm (skydelære) så den er åbenbart ikke boret op. Det samme for krumtappen.
Jeg har kontaktet den lokale cylinder service, de ville have 3000 for en boring og 3500 for nye ventilsæder. Det sidste vælger jeg nok at gøre, for at kunne køre på blyfri. For cylinderne vælger jeg nok en Biltema honing.
Min bekymring er det slør jeg kan måle mellem stempel og stempel ringe. Manualen siger maks. 0.09mm, men her kan jeg få en følelære på 0,1 ind. Dog ikke på olie ringen. Vil nye stempel ringe løse det problem, eller skal der nye stempler til?
Hvad siger erfaringerne?
mvh Ove