sv: Valg af dieselolie (25-09-2016 14:21:09)
Bill Jacobsen #7830, reg. nsj
Selskaberne påstår at deres produkter (brændstof) får vores biler til at køre 2 til 2,7% længere på literen? Dette er rigtigt svært at modbevise for et almindeligt menneske. Køre man den samme strækning hver dag er det ikke det samme alligevel, er det varmt, koldt, luftfugtighed og vindforhold er væsentlige faktorer. Køre man en lille smule hurtigere eller langsommere vil vindmodstanden være en faktor, som den også er hvis det er højtryk eller lavtryk. Selv hvis du har rullet vinduerne op eller ned har en mærkbar effekt på forbruget.
Hvis jeg hælder en liter lampeolie i halvtreds liter diselolie vil jeg også køre ca. 2% længere end på de halvtreds liter diselolie alene. Det jeg prøver at sige er at hvis et selskab kan levere brændstof som får ens bil til at køre 8-10% længere op literen så er jeg sikker på at de nok skal fortælle os det. Jeg er også sikker på at de vil rette prisen ind efter den forøgede effekt og mon ikke at staten også vil opfinde et nyt afgift grundlag.
Jeg tror simpelt hen ikke at vi private mennesker, med almindelig kørsel på offentlig vej, kan levere troværdige data. Tilbage står så om vi kan tro på hvad selskaberne skriver. Med Folkevogn (VW) skandalen og de tal som alle bilmærker giver for hvor langt netop deres biler køre på literen i erindringen, tvivler jeg på troværdigheden af de data som bliver forelagt forbrugerne.
Til bage står så om de additiver som selskaberne putter i brændstoffet kan have andre effekter. Jeg personligt tror kun på de rensende effekter og at stofferne kan mindske slitage. Kan dog huske at jeg med nogle kammerater, i mine unge knallertdage, har prøvet at hælde æter i benzinen på min mormors gamle aflagte knallert, den kørte mærkbart (meget hurtigere) men til gengæld holdt motoren ikke til det (vi skulle nok bare have boret og hakket den). Det skal nok tilføjes at æter er meget dyrt brændstof.
mvh. Bill 7830