sv: sv: LR 109" fra militæret (12-06-2004 09:43:15)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj
Håndgassen benyttes også når man lige har startet en kold motor. Derfor vil bremseforstærkningen være mindre, indtil man gradvist stiller håndtaget i "nul".
Siden jeg sidste sommer skiftede fra en benziner til en ex-mil 109" diesel, har jeg skullet træde kraftigt på bremsepedalen. For nogle dage siden prøvede jeg at tage slangen til bremseforstærkeren af indsugningen. Forskellen under nedbremsning var absolut minimal.
Der er ikke meget vacuum bag gasspjældet. Det kan man konstatere ved at "duppe" med en finger på hullet når slangen er taget af. Her er venturi'en i en karburator mere effektiv. Den er i princippet en Bernoullipumpe, magen til dem vi legede med i fysiklokalet.
Jeg mistænker Land-Rover for at have indført arrangement som et salgsfremmende incitament. Eller måske var det bare et lovkrav på visse markeder. Under alle omstændigheder kommer der en mekanisk vacuumpumpe i når der bliver højkonjuktur i portemonnaie'n.
Der er dog en enkelt ting der bliver ved med at prikke til min nysgerrighed: Hvis der er undertryk i tanken, vil denne så ikke suge luft til sig når spjældet åbner?. Eller sidder der en ventil indeni?. Uden en ventil, vil trykket jo udlignes, idet indsugningen med et åbent spjæld bare er et rør med luft der strømmer igennem.
Med venlig hilsen
S. Vels