Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Chip i gammel bil (02-01-2019 17:28:14)
Hans
Din Defender har næsten 100% sikkert ren mekanisk/pneumatisk styret indsprøjtning - et fåtal blev sidst i 98/99 leveret med en meget tidlig elektronisk styring - men de er ekstremt sjældne. Har set 2 her i landet, på hhv. inporteret Defender og Disco 300tdi - så: Bedre økonomi blir det nok svært og få ud af den - og dog....følgende kan relativt let udføres - enten af dig selv eller én med lidt mekanisk viden på basisniveau - eks. så godt som enhver landsbymekaniker. Noget af det gir bedre motorkraft, andet giver bedre forbrænding (bedre økonomi/miljø)

Dyserens/indsugningsrens (kan faktisk gøre en mærkbar forskel har jeg oplevet. Hvis det hjælper vil nye dyser hjælpe endnu mere (dyrt!)

Rens intercooler for olie/snask fra din sikkert slidte turbo.

Tjek timing af pumpe (kræver specialværktøj til Boschpumper - alle mekkere burde have/lave det.

Har du EGR ventil - tjek den ikke er tilsodet eller alternativt fjern den (ulovligt).

Nyt luftfilter!

Tjek at dit gaskabel er stramt og der ved fuld pedal er fuld vandring på arm på pumpen - dette er ret vigtigt og har ofte set plasticskruen er vandret ind med slæk i kabel til følge - det kommer snigende, og bilen blir langtsomt mere og mere bovlam....

Øg brændstofmængden - det gøres forsigtigt /langsomt og måake er du allerede på max (sort røg) - der er spandevis af links på nettet om tuning/optimering af 300tdi - det kræver blot en lille skruetrækker og en fastnøgle.

Det sidste jeg kan komme i tanke om - hvis din vogn er importeret kan den måske være med katalysator (jeg er usikker på om 300tdi Defender blev leveret med kat til nogen markeder overhovedet) hvis du har - så vil en fjernelse gøre udstødningssystemet mindre restrektivt - de fleste pushere i UK sælger eks. De-cat rør (også ulovligt).

Jeg udførte de fleste af ovenstående på min gamle 300 Disco og den gik fra ret bovlam til frisk - så frisk som en 2 ton vogn med tomatkasse kan være med 122hk fra fabrik. Den trak uden problem en hestetrailer med to heste og gav 12-13 km/l ved langturs landevejskørsel.

Mlrh
Hans
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "bremsebakke"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.