Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Hvordan var det nu lige med 6 cyllinderede. (14-07-2004 07:48:41)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn
Nu kom du bare frit frem under skrivebordet, fordi du spørger til en faktisk fin maskine, som e.m.m. er lidt undervurderet i Danmark. Den fandt kun ringe udbredelse i DK: flere brandværn valgte 6-cyl-versionen af 109"; det samme gjorde Farvandsvæsenet, da de skulle bruge specielle redningsbiler. Og så var der en del stationswagons (busser), der fik implanteret seksbeneren. Queen Mum havde også en 109 STW 6-cyl.
Selve grundkonstruktionen mener jeg, stammer fra omkring 1935, men blev revideret efter krigen. Ydelsen på 86 hk @ 4.500 omdr/min og et drejningsmoment på 132 @ 1.500 omdr/min var ikke væsentligt højere end den 4-cyl. lillebrorr ( 70,5 hk @ 4.000 / 120 @ 1.500). Men denne merydelse kostede brændstof og selv øvede LR-piloter kunne næppe få mere økonomi ud af maskinen end 6 km/l.
Er motoren veltrimmet, har den en fantastic flot lyd; ja selv v8-fans spidser ørene: silkeblød.
Grundet maskinens byggelængde var det nødvendigt, at ændre torpedoen og flytte gearkassen bagud. En 6-cyl. kendes bedst ved den næsten lige gearstang, der rager op i kabinen. Rent r-delsmæssigt kan der opstå problemer med at få nye dele, som kun er 6-cyl-relateret. Men disse dele er ret få og omfatter kun motoren, nogle paneler og kardanaksler. Resten skulle passe sammen med 4cyl.
Og hvis du nu ville spørge, om jeg kan tilråde dig, at købe en 109" 6-cyl, må svaret være ja, hvis du har et meget begrænset kørselsbehov og lyst til at bevare et lille stykke LR-historie.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "jerrycan"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.