sv: sv: Range Rover Sport 4,2 V8 bliver varm (12-09-2022 22:11:56)
claus Vegener #9245, reg. øjyl
Måske ikke det samme men jeg har erfaret på min 2006 D3 at Viscoseblæser først bliver aktiveret ved ca 120 grader og altså med med meget højt tryk i systemet. Den får direkte 12 volt men reguleres ved en pulserende modspænding i stedet for en stel. Får den stel brænder regulerings ventilen af.
Normalt ikke et problem i DK men jeg har haft det i Spanien og med trailer på 2500 kg.
En vandmanifold revnede og det kostede en toppakning.
Jeg er endt med en løsning: via OBD2 stikket kan jeg overvåge vand temp og hvis den kommer på 100 grader afbryder jeg vandtemperatur føleren hvorved systemet går i en slags nødprogram og aktivere Viscoseblæser der ellers kørte på 400-600 omdrejninger til at køre max omkring 1800 og på ganske få minutter bringe temperaturen ned på 86 grader. Så undgår jeg overtryk i systemet - selv om det jo burde kunne holde til det.