sv: sv: Engelsk bil = kvalitet (12-09-2004 16:38:18)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj
Nu Håber Jeg at de herrer Kjøller eller Sehstedt vil supplere her, Men LR er ikke født som konkurrent til Willys (eller Ford, Kysor,OSV.). men i England efter WW2 Savnedes der landbrugs maskiner generalt.Farmerne fandt hurtig ude af at en ex-US jeep kunne meget. Den kunne plove, transportere, træk andet remdreven agregater og så var den billig. Det var én problem, Amerikanerne havde ikke efterladt nok af dem. Maurice Wilks & Bror tog så fat & brugt mekanisk dele fra Rover,det mest pålidelig som findes i England. Stål var en mangel vare, men Alu fra skrottet fly var der masser af. Ergo de nødvendig bærende dele var stål,alt andet var Alu. Karossen osv,skulle være så enkelt som muligt, da der var kun tænkt på en midlertidigt produktion, til at opfylde behovet i de første par år efter krigen som havde bragt England i knæ økonomisk set, og som landet endnu ikke er kommet sig helt over.(I know, I grew up there) Derfor kan man sige at LR var født af et akkut behøv for at afværge hungersnød. og som man kan se på en S1.- Alt er gjort for alvor.
At den findes idag, som en ikke særlig fjern slægtning til S1 kan man undre sig lidt over, og tage ved lære at en go' grund koncept er bestandig det!
Med håb om at 'de lærde' vil fylde lidt på,
Stor hilsen David Bjerregaard 2217.