Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Autocamper - Oasen 0ktober 04 (14-10-2004 09:01:01)
Lars Ellegaard Jørgensen #3926, reg. nsj
Jeg har nu fået læst det nyeste nummer af Oasen og jeg er mildest talt chokeret, chokeret over at læse, at man nærmest giver anvisning på, hvordan man kan indrette en Land Rover registreret på gule plader til autocamper. Det er ikke fordi jeg skal være en rigid, sur gammel mand, men i min verden er det altså fuldstændig ulovligt, og ikke nok med at det er ulovligt, det koster også en hulens masse penge, når Told&Skat finder ud af det. Og det har de alle muligheder for at gøre, blot ved at læse i Oasen, hvor bilen kan ses med indretning og registreringsnummer og ydermere en beskrivelse af indholdet. Godt nok tages der i slutningen af artiklen et lille forbehold i forhold til Bilinspektionen, men det er altså ikke dem, der skal godkende den slags, det er Told&Skat, som også er dem der fastsætter prisen for en ændring som den beskrevne.

For at sandsynliggøre at det ikke er tom snak, kan jeg fortælle at jeg lige nu og her på mit bord har en sag liggende om en stakkels vognmand - og jeg mener virkelig stakkels - som intetanende har lavet en lille soveplads i sin Fiat Ducato ved at rykke adskillelsen lidt tilbage og opbygge en kasse med madras på. Bilen benyttes alene erhvervsmæssigt, og er i øvrigt indrettet som værkstedbil, men den bil har en emsig tolder tilfældigt fået øje på og nu har ejeren fået en afgørelse fra den lokale told og skatteregion, som efter drøftelse med Told- og Skattestyrelsen har fastsat afgiftsbetalingen til 82.000 kr. ! Vi (FDM) har forsøgt at forhandle en løsning hjem, men Told&Skat er indtil videre ubøjelig, og desværre må jeg jo konstatere at praksis, og herunder også retspraksis, på dette område er særdeles hård. Jeg kender til flere tilfælde, hvor domstolene har fastholdt endog meget høje afgiftskrav og tilsvarende høje bøder, specielt hvis ombygningen bevisligt har været benyttet gennem længere tid. Og for at føje spot til skade har bilen faktisk været synet 2 gange hos SBI, som ikke har påpeget problemet.

Der har tidligere i Oasen også været en artikel om indretning af en 90", hvor jeg ikke synes jeg ville "kloge" mig, men denne gang synes jeg altså, det er for groft. Det er jo ikke småpenge vi taler om, hvis medlemmer ombygger biler i tillid til beskrivelsen i Oasen. Den omhandlede bil skal jo afgiftberigtiges som personbil på hvide plader (180%), da den jo ikke engang opfylder de lempeligere krav som camper (60%) allerede på grund af manglende ståhøjde.

Jeg vil derfor opfordre til at redaktionen snarest får berigtiget oplysningerne, og i næste nummer bringer en advarsel, evt. i form af nærværende indlæg.

Endelig nævnes også, at campingkasser på gulplade pick-up'er skulle være blevet lovlige. Med mindre der er kommet ændrede regler på området, som har forbigået min opmærksomhed, forudsætter montering af en campingkasse - også midlertidigt - at bilen er registreret på hvide plader.

Lars Ellegaard
3926 Nsj
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "balljoint"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.