Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: Galvanisering af ramme (27-10-2004 12:41:03)
Pernille & Arthur Andreasen #6276, reg. øsj
Vi er også igang med at fikse en ramme (Lr109" ser3) og så fald jeg over denne hjememside (http://www.jyderup-sandblaeseri.dk/guide.htm#Metallisering) hvor der står at det skulle være ulovligt at varmegalvanisere en ramme, og så bliver man jo i tvivl igen.
[[[
Metallisering af Auto- & MC- dele
Til metallisering af ovennævnte, er den rene zink at foretrække, da den fremtræder meget glat og fin i overfladen og er særdeles "malervenlig". Hvor aluminium og bimetal er meget ru, er, såvel varm-galvanisering som el-galvanisering, "fedtet" glat, og maleruvenlig, p.a. manglende overflade-ruhed, og den skal primes med en ætsprimer. Zinkens katodiske beskyttelse af stålpladen, er en anden væsentlig faktor, når det drejer sig om overfladebehandling af karrosseridele.
Man kan sige, at den er "selv-helende". Hvis f.eks., en zink-metalliseret stålplade får en ridse, helt igennem zinklaget, vil zinken efter et stykke tid, lukke ridsen igen. (ikke over 1 m.m. i bredden).
Hvis der er tale om en bredere skramme, vil stålet anløbe, men ikke tære. Herudover har metalliseringen den fordel, i forhold til varmgalvaniseringen, at selv tyndpladeemner ikke "slår" sig.
ADVARSEL! Ved varmgalvanisering nedsænkes emnet i ca. 460'C flydende zink, hvilket bevirker at tyndpladeemner deformerer og i mange tilfælde bliver ubrugelige. Med hensyn til varm-galvanisering af chassisrammer, for- og bagbroer, styrtøjsdele og andre solide konstruktioner, skal det nævnes, at udover det ikke er lovligt, er det en meget dårlig ide, da det ca. 460°C varme bad, helt eller delvis afhærder emnet.
Eksempel: Tag et blankt søm og et galvaniseret søm, af samme dimension, og bøj dem. Det blanke søm er langt hårdere end det galvaniserede.
Det skal også nævnes, at metalliseringens svaghed forhold til varmgalvaniseringen er, at man ikke kan metallisere indvendig i hulprofiler, lukkede kassekonstruktioner o.l.
]]]
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "difflock"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.