sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gammle diesel biler og bytrafik (21-03-2005 01:23:50)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy
Tjae min mening er, at alene det at vi vælger en Land Rover er yderst gavnligt for miljøet, og det er fordi at disse meget miljøvenlige biler betaler tårnhøje afgifter i hele deres levetid.
For det er jo netop her hunden ligger begravet, de enorme mængder energi der går til at bygge en bil, og skifte den ud 10 år senere, står slet ikke mål med den forskel i brændstof forbrug disse andre såkaldt miljøvenlige biler, angiveligt skaffer os.
Miljøfolk har jo i mange år sagt, at skal man absolut transportere sig rundt i biler, så skal de kunne holde mange år, være lette at udskifte reservedele på, og disse skal være tilgængelige i de mange år bilen eksisterer, bilen skal kunne "opgraderes" til nyere teknologi, og endelig skal den være produceret af aluminium for mere energibesparende recykling.
For mig lyder det i høj grad som en Land Rover, når man tænker på at 70% af alle de biler fabrikken har produceret siden 1948 kører endnu.
Det eneste der virkelig kan nedsætte bilers brændstofforbrug er at lave meget små biler, med en meget lav vindmodstand.
Eller endnu bedre lade være med at køre i bil og tage cyklen.
Disse tiltag vil dog nok ikke være forenlige med en samtidig bevarelse af Land Roveren.
Jeg må nok trøste mig med, at i de snart 35 år min bil har eksisteret, har den selv betalt så store beløb i afgifter, at disse penge fornuftigt anvendt af vores politikere til forskning og udvikling i vedvarende energi, rigeligt berettiger den til at køre 35 år til.
venlig hilsen
Hartley.