Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: Olieforbrug og olie for begyndere (05-04-2005 07:28:53)
Knud Madsen
Hvis det er en nyrenoveret eller ubrugt motor, der er blevet mishandlet fra km 1, men alt for vilde omdrejninger og/eller har været kørt varm kan der let opstå rivninger mellem stempler og cylindre, der giver et stort olieforbrug.

Man kan også skabe dette olieforbrug ved at køre med for god en olie fra km 1. Det betyder at stempelringene ikke kan tilpasse sig cylindrene.

Hvis det er en ubrugt, gammel motor, NOS, der har ligget på lager i 15 år kan stempelringene have sat sig fast i stempelringene.

Det med at du har svært ved at starte den kolde motor og senere stærk røgudvikling, stemmer fint med manglende kompression = ødelagte/defekte stempelringe.

Der er nok ikke nogen tvivl om at toppen skal af for først og fremmest en inspektion og sikkert i det mindste udskiftning af stempelringe og muligvis ventilstyr m.m.

Der er jo også den, måske lidt usandsynlige, mulighed at sælger af motoren har husket forkert mht motorens historie.

I alle tilfælde er det desværre ikke en vindersituation for dig.

Jo højere tal du ser i oliens specifikationer, jo tykkere er den. Det lave tal refererer til oliens tykkelse, viskositet, som kold og det høje følgelig til varm olie.
D.v.s. om vinteren bør man vælge en tyndere olie, særligt hvis man kører med turbo. Moderne motorer skal almindeligvis have tyndere olier end gammeldags. Jeg vil ikke gøre mig klog på, hvor din motor skal kategoriseres, men jeg kunne let forestille mig at den hører til de gammeldags indretninger.

Eksperimentalt kunne du jo prøve at hælde Duckhams 20/50 på den her i sommer og se, hvad der sker med dit exorbitante olieforbrug. Det havde jeg stort held med i min gamle Mustang. Den steg fra 300 km/l til ca. 5.000 km/l!!
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "jerrycan"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.