Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: donkraft (19-06-2005 10:06:06)
Kim Horsevad #6594, reg. njy
Hejsa!

Næsten en hvilken som helst donkraft kan bruges, hvis man bare skal skifte et hjul...

Men skal man arbejde på bilen er det altså meget hensigtsmæssigt med en donkraft der kan løfte bilen så højt at man kan placere et par solide bukke under akslerne.

Biltema har en værkstedsdonkraft (kaldet en højtløfter) som fungere meget udmærket. Den løfter 800mm. Prisen er vist lige omkring en tusse. Tilsvarende værkstedsdonkrafte i "professionel kvalitet" koster omkring 3500 kr, og den eneste forskel er lidt bedre manøvredygtighed og mere letløbende hjul. Konstruktionsmæssigt (og dermed sikkerhedsmæssigt) er modellerne ellers meget ens!

En anden type donkraft er hi-liften. Hvis du ikke i forvejen har en hi-lift, så overvej om ikke det skulle være din første donkrafte-investering. Hi-liften kan - udover meget andet - løfte din bil så højt at du kan sætte et par bukke under akslerne. Arbejd *aldrig* under eller i nærheden af en bil som kun er løftet i en hi-lift. De er *meget* sidetværs ustabile (men netop dette er en uvurderlig fordel når bilen skal løftes op af et par dybe mudderhuller og over på et par sandstiger!).

Hi-liften kan også benyttes som trækspil, samt til at presse dækket af fælgen når man selv skifter eller lapper dæk. I Region Nordjylland er der er planlagt en værkstedsdag hos mig den 3. september hvor de forskellige anvendelser for en hi-lift vil blive gennemgået.

Uanset hvad du vælger så hold dig fra de helt billige donkrafte. På trods af at de ofte sælges som 2-tons donkrafte så er det altså sket at de er kollapset under vægten af en landrover.

Og husk at en donkraft egentlig kun er beregnet til at løfte bilen når der skal skiftes hjul. Skal man arbejde på bilen skal der bukke under.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "baghjul"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.