sv: sv: sv: donkraft (20-06-2005 08:59:05)
Kim Horsevad #6594, reg. njy
Hej Jakob!
Frihøjde i værkstedet er en ting jeg kun meget sjældent tænker på - jeg har ca 4m! :)
Men der er forskellige løsninger således at du også kan bruge hi-liften i en normalhøjde garage.
Du kan bruge en af de normale laststrammere med skralde. De billige fra jem og fix er udmærket til formålet. Denne laststrammer strammes omkring akslen og rammen, således at fjederen ikke tillades fuld udstrækning. Derefter løftes bilen på normal vis med hi-liften. Denne procedure virker ubetinget og føjer ikke ekstra usikkerhedsmomenter til operationen. Og faktisk kan du med denne metode - ved at kombinere med at stramme både hi-lift og skraldestramme - løfte hjulet uden at skulle løfte bilen særligt højt. Derfor en meget velegnet metode til værksteder med lavt loft.
Jeg har dog set en anden - nok lidt hurtigere - metode: Nemlig at lægge en sling omkring akslen ude ved hjulet og løfte bilen i denne vha hi-liften. Det er ikke en metode jeg har prøvet - og jeg har heller ikke lyst til det. Det virker som en decideret øvelse i ustabilitet!! Hvis du forsøger denne metode så pas på dig selv - og husk endelig ikke at beskadige bremseslangen!
Og undskyld hvis jeg gentager selvfølgeligheder; men husk endelig solide bukke under aksler eller ramme inden man arbejder på eller i nærheden af bilen!
Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad