sv: sv: tagtelt (30-06-2005 18:49:27)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn
Jeg har rejst med AV-tagtelt i slutningen af firserne. Fordelen er, at alt sovegrej ligger nedpakket i een enhed, der er relativt nemt at slå op og har plads til to på en komfartabel madras.
Hvis jeg idag skulle blive spurgt om, jeg igen ville rejse med tagtelt, vil svaret være et betinget NEJ *.
Køreegenskaberne forringes pga vægten oppe på taget. Skal man med en færge, placeres bilen på de dyrere vogndæk og vindmodstanden forringer brændstoføkonomien.
Prisen er meget høj i forhold til, hvad man egentlig får for pengene. Det ser meget potent og a la heya safari ud, hvis man kommer styrende med soveværelset på taget, men et godt trekkingtelt sættes op på fem minutter og vejer kun en tiende del af et tagtelt. Skulle trekkingteltet ødelægges under rejsen, kan det nemt erstattes en route, mens jeg vil mene, det er lidt mere vanskeligt med et tagtelt.
Ved systematisk pakning af bilen, dvs ikke højere end kanten, hvor hardtoppen hviler på. Så er der styr på vægten. Læg en plade over varerummet og lasten er sikret. Og sikken en dejlig plan flade man får !!!
* Hvis det nu SKAL være et tagtelt, så har jeg hos AV-ekspeditionsudstyr i Haarby ved Skanderborg set brochure på en fransk model, der kun vejer 9,4 kg og sammenfoldet ikke fylder mere, end det kan ligge ind i bilen under en færgeoverfart med højdebegrænsninger.
Mine betragtninger/erfaringer er baseret på en 110er !