sv: turbo på 109" (01-09-2005 15:45:38)
Henrik Fasmer #6685, reg. nsj
Alt kan lade sig gøre, også at sætte turbo på en 2,25 diesel. Den største fejl folk begår, når de sætter turbo på en motor der ikke er lavet til det fra fabrikken, er at "skrue" for højt op for trykket.
De fleste diselmotore kan tåle at køre med et tryk på 0,25 - 0.3 bar, mere behøver man ikke for at få 10-15 hk mere.
På en 2,25 3-lejers vil jeg ikke anbefale mere end max 0,25
bar + en olie køler.
Jeg køre selv med en 2,25 3-lejers disel med et portet topstykke,en oliekøler og med gearing fra en RR som er 32% højere end den en 88" normalt er født med.Pumpen er der naturligvis også pillet ved.
Det har gjort, at jeg nu kan følge trafikken både på motor og lande vej uden at motoren skriger,det vil sige 100-110 km/t ved samme omdrejninger som jeg før kørte 80-85 km/t
Det skal lige nævnes at der også er monteret vakum- pumpe til vakumforstærkern for at kunne stoppe den igen.
Men der er ikke nogen racerbil, men det virker og det er en langt medr holdbar løsning end turbo.
Den der med at plane et disel topstykke tror jeg ikke er en særlig god ide, når der i forvejen er 22:1 komp.
88" Hilsen Fasmer