sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorbestykning nienty (09-02-2006 15:10:56)
Jakob Schnell #3738, reg. nsj
Ja det med ombygning af biler er lidt af en jungle.
Da jeg langde motor i min 90" monterede jeg en V8 istedet for den N/A Diesel der havde siddet tidligere. For ikke at få problemer med hverken Told & Skat eller synshallen, kontaktede jeg begge parter.
Som jeg fik forklaret reglerne er der to sider af sagen.
De 20% effektforøgelse er udelukkende et afgiftsspørgsmål. Det vil sige at man kan skifte motoren eller hoveddele af motoren ud og have en effektforøgelse optil 20% uden at skulle betale registreringsafgift til told & skat. Dette er i forhold til original bilen/modellen som kan ses i stelnummeret.
Den anden part er synsmanden der skal syne køretøjet og sige OK for at køretøjet er forsvareligt og sikkerhedsmæssigt i orden. Han går op i om styretøj, bremser etc. er dimensioneret korrekt i forhold til motoreffekten. For at have sit på det tørre skal man helst kunne forevise en eller anden form for dokumentation fra producenten og/eller importøren. Alternativt kan man med en stak beregninger fra Teknologisk institut måske overbevise ham om at 88-tommerens tromlebremser godt kan stoppe vognen der nu er monteret med en 1700 hk gasturbine fra en aflagt Bell helikopter.
Jeg brugte typegodkendelsen som for min 90" var fælles for både 2.5 N/A diesel og V8 modellen. Således kunne jeg dokumentere at bremse system på de to modeller er identisk.
Håber at dette kan bruges
Mvh
Jakob