Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kængurugitter.... (20-03-2006 13:51:16)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj
Hej Morten den bil som vi kørte i da vi ramte kommoden, blev solgt for over 12 år siden, og kængurugitteret var monteret på bilen da jeg købte den, ikke desto mindre har dette gitter nok været medvirkende til, at vi, min kone og jeg, sidder her i god behold i dag (ifølge Falck og Politiet). Det er klart at i den situation er man glad for at have et kængurugitter på bilen og det var ikke den eneste gang det gitter hjalp os. Dog var det knap så dramatisk den anden gang som med kommoden, så for mig / os var det ikke kun et spørgsmål om skader på bilen.
Jeg har aldrig prøvet på at retfærdiggøre at skader på bilen har større prioritet end bløde trafikanter, (sikke noget vr….), det jeg blot prøver på,( efter en meget hård og nedladende udmelding om at kængurugitre i Danmark kun er til for at ”nakke fodgængere med”) er at give nogle eksempler på at der er nogle situationer hvor det kan være en fordel at have et frontgitter på bilen og at tingene ikke er så sort/hvide som nogle gerne vil gøre dem til, der er jo altid både argumenter for og imod, det har jeg sagt hele tiden, det er jo nok de færreste som har et ønske om at nakke fodgængere, og Jeg har godt hørt om den undersøgelse som Hartley refererer til, men kun af omtale, derfor kom jeg også med mit første svar. Skulle man være så uheldig at påkøre råvildt eller andre større dyr, (og dette er der en stor mulighed for når man kører meget i skovområder), kan det godt være at et frontgitter ville have reddet dit liv som det gjorde i vores tilfælde.
Der er dog også andre tilfælde hvor det kan være en fordel med et frontgitter f.eks. hvis man bliver impliceret i et trafikuheld med andre større køretøjer, men der er jo hele tiden argumenter for både det ene og det andet. Der er dog nok ingen tvivl om at en fodgænger eller cyklist helst ville have været foruden at blive kørt ned overhovedet, men jeg tror også at det at blive ramt af en Land Rover / Range Rover selv om den er uden gitter har fatale følger, med en front lavet efter gammeldags forskrifter, hvor man ikke tænkte meget på bløde trafikanter.
Jeg syntes det er på sin plads, at se på at det ikke er ulovligt at have en bil monteret med kængurugitter / frontgitter og at der ikke nogen, heller ikke jeg som har opfordret til ulovligheder, ej heller at retfærdiggøre at påkøre bløde trafikanter, yderligere har jeg som tidligere, netop beskrevet at man kan få en ny type gitre som er belagt med et tykt lag gummi, og som rent faktisk skulle forbedre den ellers meget hårde front på en Land Rover samtidig med det beskytter bilen. Derimod kan det være ulovligt, og langt mere farligt at ændre på mange andre ting, blandt andet hvis man ombygger bilen i sådan en grad at det ændre styreegenskaber og bremseevne som nok er endnu værre end et kængurugitter.

Og så er den diskussion vist død.

P.S.
Jeg er stadig hverken for eller imod frontgitter (kængurugitter) jeg prøver blot at belyse andre vinkler til komplekst emne.

Med venlig hilsen
Steen
Uden kængurugitter.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "bagaksel"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.