sv: Batteri/generator/Diodebro?? (30-04-2006 11:28:29)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl
Hej!
Med motoren i gang skal spændingen over batteriets poler være imellem 13,5 og 14,2 volt.
De tal du har angivet betyder at din generator overhovedet ikke lader.
Der er ikke nok informationer til med sikkerhed at diagnosticere problemet. Prøv at kigge på følgende punkter og vende tilbage med mere information.
Lyser ladelampen? Med slukket motor? Eller med tændt motor? Lyser ladelampen når du slå til tænding, men motoren ikke er tændt endnu?
Udfra det beskreve _kan_ det sagtens være enten regulator eller diodebro; men det kan også være noget simpelt som ledningsforbindelser eller slap rem.
Med de spændinger du har opgivet er batterierne ikke dit problem; men du bør sætte et ladeapparat på batterierne når bilen står stille. Derved kan du bevare batteriernes ladetilstand og fortsat køre små ture uden at generatoren virker.
Bilbatterier har ikke godt af at blive for afladede.
Fra generatoren skal B+ gå til batteriets plus-pol, D+ går til ladelampen og W+ går til omdrejningstæller.
Hvis du virkeligt er interesseret i generatorer er ovenstående faktisk ikke helt fyldestgørende; men det er ofte kun disse tre poler man finder på generatorens yderside.
I virkeligheden opererer generatoren faktisk med B+, D+ , D- og DF
B+ er hovedudgangen fra generatoren. Det er plussiden, og minussiden er generatorens stel.
D+ og D- er faktisk en "kopi" af hovedudgangen; blot dimensioneret til meget mindre strømme.
DF er "dynamo field". Da en bosch generator er afhængig af strøm udefra for at kunne producerer strøm skal der sendes strøm ind til vindingerne. Den strøm man sender igennem DF er altså kontrollerende for generatorens ydeevne.
(Det er her regulatoren kommer ind i billedet...)
Når du slår din bil til tænding er D+ forbundet (via ladelampen i instrumentpanelet) til batteriets plus-pol.
Når bilen startes producerer generatoren faktisk ikke strøm fra hverken B+ eller D+ kredsløbet. Derfor vil generatorens regulator indstille generatoren til maksimal ydeevne. Dette gøres ved at "kortslutte" D+ og DF. Derved går der strøm igennem kredsløbet og ladelampen lyser op. Ladelampen _SKAL_ derfor lyse når man slår bilen til tænding - og meget ofte også op til et par sekunder efter at bilens motor er i gang.
Når strømmen passerer fra batteri-plus over ladelampen, derfra til D+ og derfra til DF kommer der strøm til generatorens vindinger. Derved begynder generatoren at producere strøm, og der sendes strøm ud af D+. Dette får ladelampen til at gå ud, idet der ikke flyder nogen strøm i ledningen (nu fra batteri-plus til plus på generatoren)
Dette er den hovedsagelige virkemåde for en bosch-type generator. Enkelte amerikanske generatorer er dog selv i stand til at "boot-strappe" sig selv.
En sjov lille detalje, som kan bruges hvis man i en håndevending står og skal have eet eller andet svejset sammen er at bypasse regulator og diodebro og sende output direkte ind i DF.
Derved får du en generator som yder det maksimale. Afhængig af generator-type kan dette være oppe omkring 100volt. Dette kan bruges til at svejse med. En sådan modificeret generator kan selvfølgelig _IKKE_ samtidigt benyttes til at lade bilbatterier med.
Den sidste ide er beregnet som nødprocedure og skal _KUN_ bruges hvis man virkelig ved hvad man arbejder med. Der er potentiale til at dræbe både sig selv og sin bil hvis man laver en fejl! 100v ved fx. 100amp er rigeligt til at give seriøse skader på mennekekroppen hvis man "lægger fingerne imellem"...
Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad