sv: sv: sv: Batteri/generator/Diodebro?? (30-04-2006 12:47:21)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl
Hej!
Du siger at ladelampen nu lyser med motoren tændt - og at den ikke gjorde det med helt opladede batterier???
Som beskrevet ovenfor er ladelampen forbundet mellem plus på en kørende generator og plus på batteriet.
Samtidigt er generatorens hovedudgang forbundet til batteriet.
Dvs. at en hvilken som helst fejl som ændrer ligevægten mellem spændingen fra D+ og B+ sådan set vil resultere i en lysende ladelampe.
At ladelampen lyser når bilen holder stille plejer at betyde at een eller flere dioder er stået af.
Hvis du tager en ledning og forbinder til 12 volt plus (batteri pol) og DF på din generator skulle den producere fuld output (men stadig inden for de begrænsninger som i kortere tid tillader kobling med et almindeligt bil-el system. Vi sender jo kun 12 volt ind i vindingerne.)
Hvis dette virker - altså giver en spænding over batterierne - vil du overordnet have konstateret at generatorens vindinger og dioderne virker. Du checkker dog ikke dioderne i D-systemet på denne måde. Disse kan chekkes ved at forbinde D+ og DF.
Den rigtige måde - og stadig den mest sikre - at teste dioderne på er selvfølgelig med et mulitmeter ved adskillelse af generatoren.
En sidste mulighed - har du på noget tidspunkt i den senere tid udskiftet pæren i ladelampen? Hvis pæren i ladelampen er underdimensioneret vil det kunne give en situation hvor der ikke kommer strøm nok til DF.
Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad