sv: sv: Batteri/generator/Diodebro?? (30-04-2006 14:02:57)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
Mine små erfaringer med generator og dens evne til at lade på batteriet.
Hvis generatoren ikke får strøm på "DF", skal generatoren/motoren relativt højt op i omdrejninger før den selv genererer stræm nok til sig selv til at starte ladningen.
Det ses ved at ladelampen går ud når motoren gasses op, og forbliver slukket når motoren efterfølgende går ned i tomgang igen. Normalt er det nok at løbe bilen en anelse længere ud i 1gear, så er der ladespændng indtil motoren slukkes.
Denne erfaring er gjort i VW Golf, Saab 900 og Nissan KingCap 4WD.
Altså noget generelt, også for andre end amerikanske biler.
(De amerikanske er muligvis udstyret med permanentmagneter, og så er der ikke behov for "df-strømmen")
Så spark den lidt op i omdrejninger inden du måler ladespændingen.
Er dine kul OK?
Med venlig hilsen
Jens
Der nu spekulerer på at indbygge en generator mere der er "bypassed". Så kunne man da få noget lys på bilen ved at installere 110 volts lamper. Til arbejdslys,kaffemaskine, hæksaks og andet sjovt.