sv: sv: sv: sv: sv: SF foreslår politisk indrgreb mod 4-hjulstrækkere (04-07-2006 10:13:19)
Mikkel Pærremand Gregersen
Hørt hørt! Godstransport på jernbaneskinner er totalt undervurderet! Jeg ved godt, at meget af den lastbiltrafik der er, skal køre fra et sted og læsse af et andet sted, f.eks. leverancer til supermarkeder osv. Men alt det gods der bare skal igennem Danmark fra norden eller den anden vej, det burde måske pålægges en afgift, såfremt det blev transporteret på lastbil?
Det vil jo så være en teknisk handelshindring og ulovligt indenfor EU, men så kan man jo gøre det på en anden måde. Bompenge på motorvejen for biler over 3.500kg. Det betaler danske lastbiler i Tyskland, hvorfor f..den har vi ikke indført det samme i Danmark???
Alle i Europa var tossede på tyskerne da de indførte det, men nu er det jo sjældent man hører om det i medierne. Ergo skovler den tyske stat penge ind på al tung trafik, og det betaler en god sjat til at vedligholde deres veje og meget andet. Herhjemme i DK så vi gang på gang kæmpe vindmølle-biler slide på vores motorvej, og hvem finansierer det? Ikke trækkeren, for den er indregistreret i Luxemborg, og firmaet er flyttet med, så de betaler ikke alverden i skat, og chaufføren er fra Polen... (Det er godt nok worst case, men sådan er det for nogles vedkommende)
Det asfalt den vindmølle-vogn slider væk, det er der kun os andre bilister til at betale.
Og mht. forurening fra min 4x4 så vil jeg til enhver tid påstå at gamle biler forurener mest - så derfor burde en afgiftsnedsættelse være et godt argument for et renere miljø. I Finland sænkede de afgiften fra 180% til 125 % og fik et større skatteprovenu og kæmpe udskiftning i bilparken. Og alt andet lige, så forurener en ny Freelander diesel altså mindre end en gammel Izusu Trooper!