Land Rover Forum

Svar på indlægget:

røg - masser af røg - timing eller dyser eller? (18-10-2006 08:09:18)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj
Søndag. Dejligt vejr. Lige til en tur med den lille røde 88 diesel '83. Som sagt så gjort. Små 100 km med en 3 timers pause undervejs, bare sådan for lidt frokost. Vel hjemme uden unoder udover dem der hører sig til for en ældre dame. Måske tid for check af gaskabel? Ja, hvorfor ikke, vejret vr jo dejligt og kablet var jo lidt slidt og jeg havde købt nyt, så måske skulle man udnytte de sidste timer med dagslys. Frem med værktøjet, kontrol af lighed mellem kabler og af med gammelt kabel i den ene nede. men ikke om det ville af i den anden. Tiden gik, solen svandt. Ok. vente til anden dag. På med afmonterede ende af gammelt kabel igen og opstart af motor. Røg, masser af røg, bunker af røg. Beskidt røg, ikke sort, ikke blå, ikke hvid, men beskidt sort/hvid, ildelugtende, nærmest som løbesod. En bil kørte langsomt forbi. Måske kunne han ikke se vejen, måske skulle han blot sikre sig, at mit hus ikke brændte. Slukke motor, klø sig lidt i nakken, glo ned i motorrummet, starte igen. Godt nok var kablet slidt, godt nok kunne nogle af trådene i kablet have sat sig på tværs i sokken, så kablet ikke kunne bevæge sig frit, men den havde jo kørt fint i løbet af dagen? Nå, at glo ned i et motorrum uden lys besvarer jo ikke mange spørgsmål, så der måtte ventes til en anden dag. Den dag var så i går, hvor det endelig lykkedes mig at få det nye kabel fastgjort efter alle kunstens regler. Krydse fingre, starte motor, røg, masser af røg, et helt lejrbål af vådt træ og en motor der gik med pænt høj tomgang og nærmest lød som om den femtaktede eller var lavet om til en benzinudgave med alt for fed blandning og morgesurhed. Jeg har læst på forum, at der ved megen røg kunne være tale om at timingen på pumpen står forkert, men dette sker vel ikke af sig selv, når bilen står stille, eller blot fordi der skiftes gaskabel (på ære, hr. betjent, jeg rørte kun kablet)? Min antagelse er derfor, at det kan være en af dyserne som er blevet beskidt. Kan dette tænkes? Og kan sådan noget ske under stop efterfølgende en længere tur uden anden røgudvikling end den der må siges at være normal for denne model og årgang? Der er ikke noget unormalt forbrug af vand og ej heller af olie, når jeg sammenholder med de tal som andre tråde i forum har angivet. Hjælp!!!!

Med taknemmelig hilsen

Kim og den lille røde rå
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "udrykkerleje"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.