Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: slukker ikke (03-02-2007 21:21:46)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl
Hej!

Hermed et forsøg på en forklaring - uden at gribe til al for omfangsrig elektronik-termininologi...

Generatoren er udstyret med forskellige poler. Den der omtales som B+ er generatorens hovedudgangsterminal. Den er forbundet til batteriets plus-pol, normalt via en forbindelse til den udvendige side af startrelæet. Hvis denne forbindelse afbrydes mens generatoren er i drift kan det skade generatoren.

D+ er egentligt en "kopi" af B+, men beregnet til meget mindre strømme. D+ er forbundet - via en ladelampe (for de fleste bosch-generatorer vist nok på min. 2 watt) - til batteriets plus-pol.

Laderelæet sørger for at tilpasse den spænding generatoren leverer til det øjeblikkelige forbrug. Denne tilpasning sker ved at regulere spændingen på den strøm som magnetiserer vindingerne i generatoren. Laderelæets indgangsstrøm kommer fra D+, så i startøjeblikket (hvor laderelæet forsøger at give maksimal output) er D+ essentielt set kortsluttet til vindingerne. Derved kan der vandre en strøm fra batteriets plus-pol, over D+, laderelæ, vindinger og til slut mod stel. Dette kan konstateres umiddelbart ved at ladelampen lyser. Når generatorens vindinger er magnetiseret begynder generatoren selv at levere strøm og udgangsspændingen på D+ bliver ens med B+, hvilket igen betyder at der ikke er nogen spændingsforskel fra D+ til batteriplus, hvorfor ladelampen ophører med at lyse.

Fjernes forbindelsen mellem D+ og batteriplus mens generatoren er i gang vil det derfor ikke umiddelbart kunne berører generatorens funktion.

I det konkrete problem med manglende stop-funktion vil fejlen (som andre allerede har nævnt) med stor sandsynlighed kunne indkredses til enten et defekt brændstofrelæ eller et defekt tændingsbundstykke.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "udrykkerleje"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.