Valg af generator - Defender 90, midtfirserne (17-04-2007 13:46:52)
Kasper D. Davidsen #6838, reg. nsj
Kære venner
Så gik generatoren, siger autoelektrikeren, og jeg kigger mig om i det vestdanske over sundet (England) og finder følgende
VEHICLE
APPLICATION TYPE PART NUMBER
DEF 2.25L A115/45 RTC5083 <----
DEF P/D 2.5L A115/45 RTC5083 <----
DEF P/D/TD 2.5L A117/45 STC229 <----
DEF 2OOTDi 2.5L A127/65 STC234
DEF 200TDi 2.5L A127/45 STC229 <----
DEF 300TDi 2.5L MAGNETI AMR34l2
DEF V8 3.5L A115/45 RTC5085E
DEF V8 3.5L A127/45 STC230
DEF 200TDi 2.5L A127/65 STC233
DEF 3OOTDi 2.5L MAGNETI YLE10113/AMR4248
DEF V8 CARB 3.5L A127/65 RTC5680N/STC234
DEF V8 EFI 3.5L MAGNETI YLE10099
V8 CARB 3.5L A127/65 STC234
V8 3.5L 17ACR RTC5O85E
V8 3.5L 18ACR RTC3851
Det ser ud til at standarden hedder 45amp, som jeg så her på DLRK kan læse mig til at mange opgraderer til 65amp.
Men hvis standard er 45amp - hvorfor så opgradere?
RTC5083 fås kun få steder, men til sølle 33,50£
STC229 ser ud til at være lidt nyere (Lucas?) men koster også 59£
Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor jeg ikke skal vælge den billigste????? :)
PS: 90'eren er fra '87 men har fået skiftet motor til en '83
I købet omtalt som 2,5D, men grundet skift af gløderør har jeg mistanke om at det er en 2,25D - Motoren skiftede vist lige deromkring(?) Er der nogen der ved om det er væsentligt for valg af generator (det ser ikke sådan ud i ovenstående tabel), og blot for nysgerrighed, er der nogen der har en klokkeklar forklaring af hvordan jeg ser forskel (PS: har den stor værkstedhåndbog, og så vidt jeg kan se er der ting der peger på det ene, og ting der peger på det andet - måske motoren er sammensat af flere dele - er det tænkeligt?)
He he, i guder hvor jeg elsker det lille myr - det bryder ned indimellem, men det er skideskægt at pille ved den - og så kører den jo som en drøm (når den kører :)
Thanks all in advance
[Kasper]