Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Bil import beretning (var:sv: sv: sv: sv: sv: sv: er der nogen der kender denne 90" / vil ud og sparke dæk?) (18-10-2007 14:11:34)
Lars Kiærulf #7877, reg. øsj
Jeg vil da godt fortælle en "lille" historie.

Jeg har også hentet min bil i Tyskland - nærmere bestemt hos Volvo/landrover forhandleren i Walsrode autopark Hoyer. De er super flinke. Den sælger jeg talte med er ikke super til engelsk men det gik da.

Kort fortalt:
Jeg havde udset mig en stribe biler jeg ville ned at kigge på inden for et overskueligt geografisk område. Min bror og jeg ræsede afsted en tidlig morgen (dagen før afgiftonlægningerne). Da vi ankom til Walsrode fandt vi faktisk et par stykker som ikke havde været på nettet, eller i hvert fald som jeg ikke havde set. Vi gik rundt om bilerne og begyndte også at kravle lidt ned under dem. Så kom sælgeren over og spurgte, på tysk, om vi var interesserede. Det første vi lige skulle have fundet ud af hvilket sprog vi skulle kommunikere på. Det blev heldigvis engelsk. Vi fortalte ham at der var to af hans discoer der så interessante ud. Han tilbød at køre dem ind på en lift så vi kunne komme ind under og kigge. Som sagt så gjort. Ind med bilerne og kigge. Begge spildte lidt olie fra motoren - løber ud/ned langs med samlingen mellem gearkasse og motor. Hmm, nå ja ok, Det er jo en landrover. Det havde vel næsten været værre hvis ikke der kom olie ud et sted - er det ikke et tegn at en landrover mangler olie. Det var ikke så meget så det virkede ikke skræmmende.
Den "billigste" af dem var den der virkede mest indbydende. Så jeg spurgte venligt om jeg måtte tage en prøvetur. Ja ja, ingen problem, men hvis jeg ikke havde noget i mod det vill sælgeren gerne med på turen. Det kunne jeg ikke lige se noget problem i, så havde jeg også en til at guide mig rundt i området.
Vel tilbage fra en tilfredsstillende tur i landskabet udbad jeg mig betænkningspause til efter frokost. Jeg var rimelig tilfreds og prisen var nok som den skulle være på en Disco2a TD5 HSE med aut. og lys læderstue.
Da det var lige omkring afgiftændringerne skulle komme var der selvfølgelig en del kommunikation frem og tilbage med familien herhjemme, der var sat til at holde øje. Da der ikke var noget der tydede på at jeg ville komme i klemme, besluttede jeg for at købe. Efter en burger på McD kørte vi tilbage til forhandleren. Jeg forklarede ham at jeg var interesseret i at købe bilen, men det der oliespild bekymrede mig lidt. Hvis han ville tage 500 euro af prisen (bliver til ca. 5000kr. efter afgifter m.m.) ville jeg gerne skrive under. Han regnede lidt og tilbød mig så at tage 700 euro af prisen. Jeg blev lidt forbløffet, men jeg kunne jo ikke sige nej til yderligere 200 euro afslag. Så 23.200 euro måtte jeg slippe ialt.
Det næste var så at jeg gerne ville have bilen med hjem samme dag. Der rynkede han panden lidt og så noget eftertænksom ud. Jeg forsikrede ham om at han jo selvfølgelig nok skulle få sine penge - vi kunne overføre dem med det samme og så kunne han få en fax fra banken om at beløbet var sendt afsted. Den gik han med på mod at jeg ikke fik den originale registreringsattest med hjem med det samme. Ja jo, ok. Jeg kunne jo ikke få bilen synet før end jeg havde attesten, men jeg skulle også lige ombygge bilen med varerumsadskillelse samt ordne de andre ting der skal til før end den kunne komme på gule plader. Så jeg skulle nok bruge lidt tid på det alligevel inden jeg kunne indregistrere.
Det viste sig dog at betalingen næsten var det mindste af problemerne. Den dag vi havde valgt at køre derned, lukkede motorkontoret tilsyneladende tidligt. Dvs. det var ikke umiddelbart muligt at få exportplader. Overfor sælgeren sad en håbefuld næsten nybagt LandRover ejer med store våde øjne der meget gerne ville have bilen med hjem. Han begyndte at rode lidt rundt i sine papire og begyndte så ellers at ringerundt til en række mennesker og forklare situationen. Han havde åbenbart ringet til hende der har butikken/forsikringen, der laver pladerne og fået hende til at komme og åbne og lave et sæt plader til mig. Derefter kunne vi så køre på motorkontoret og få ordnet de sidste papire på bilen. Sælgeren kørte os rundt til stederne og talte med folkene. Så tilbage til forhandleren og sætte sælgeren af og få kopien af registreringsattesten og de øvrige papire. Faxen fra banken var ikke kommet så vi måtte lige have fat i dem igen. Få øjeblikke efter tikkede faxen ind at de havde overført pengene. Super, så kunne jeg få udleveret nøglerne og ellers sætte kursen mod DK igen.
På vejen hjem skulle bilen lige have lidt af de dyre dråber, så vi holdt ind på en tankstation. Efter tankningen fik jeg kigget under bilen. Hvad pokker var det for en sø der lige pludselig lå der. Ind og mærke ... puha, det var bare vand fra airconen. Bare for en sikkerhedsskyld tjekkede jeg lige oliepinden igen. Alt var som det skulle være.
Op på hesten igen og gennem myldret ved Hamborg. Ved Padborg var det så tid til at stoppe op og få et par danske prøveplader. Så ind og banke på døren og allernådigst bede om et par klistermærker. Den vagthavende stak mig en formular jeg skulle udfylde og når jeg havde gjort det kunne jeg ringe på igen. Skrive skrive skrive og afleverede så papirene. Han lukkede døren og gik i noget der føltes som en evighed. Da han kom tilbage sagde han: "du..., Du er godt klar over at en kopi af registreringsattesten ikke er nok, ik'?" Næh, det vidste jeg nu ikke. Jeg havde fundet en god beskrivende vejledning på nettet som flere havde rost, og der stod at en kopi var godt nok. "Nå, men det er det altså ikke." Men siden det nu var mig der stod der, så havde han lavet et sæt klistermærker alligevel. Jeg fik dem mod at fortælle videre at en kopi ikke er nok. Ja jo jamen, det skulle jeg selvfølgelig nok. Kl. var ved at være 22 så jeg var ikke sikker på jeg kunne nå djævleøen inden midnat, så for en sikkerhedsskyld købte jeg plader til to dagen efter også. Så kunne jeg heldigvis også lige køre en "prøvetur" dagen efter når det var blevet lyst igen.
Dagen efter skulle jeg så finde ud af at få bilen ombygget. Det var nu altså fristende som bilen stod der og smilede til mig, så ud og tage en prøvetur i det godt vejr og lige snuppe et par billeder af den.
Efter at have gået og luret lidt på hvordan jeg skulle få lavet skillevæg pænest muligt besluttede jeg mig for at søge professionel hjælp. Så jeg lavede en aftale med Haarby Karosseri om at jeg kom over til Fyn med bilen en morgen. Så ud og skaffe prøveplader til turen. Forinden havde jeg selv pillet seler, sæder osv. ud. Flinke mennesker derovre. Tilbage igen samme eftermiddag. Desværre kunne jeg ikke nå at komme til motorkontoret og aflevere pladerne så da det var fredag måtte jeg betale for at have prøvepladerne weekenden over.
Mandag morgen ræsede jeg til FDM og fik synet bilen og samtid ogsåå en hyggesnak med i købet. Dan synsmanden nåede til at skulle teste trækket (i daglig tale jordankeret) kløede han sig noget i nakken. Det var godt nok en voldsom kraft det skulle testes med, det kunne hans udstyr ikke klare. Han hævede bilen og kiggede trækket godt og grundigt igennem. Han kom til den konklusion at det turde han godt stå indefor at det kunne klare det det skulle. Jeg fik udleveret papirene og skydte mig ind til Skat for at betale afgift på dyret.
Efter mere end en times venten blev det min tur. Ekspedienten kiggede papirene igennem og så mig så dybt i øjenene: "Nu er du godt klar over at jeg kunne risikere at skulle betale 50% i afgift i stedet for de tidligere 30%?" (Lovforslaget var kommet) Jo jo, det var jeg godt klar over. Men jeg mente nu alligevel at det nok skulle blive de 30% eftersom jeg havde handlet bilen inden skæringsdatoen. Ok, det var bare i orden, men så ville hun da gerne se bilen. Jes jes, fint nok. Den står herude i den fjerneste ende af parkeringspladsen. Ud og kigge. Da hun så der var huller til begagerumsdæknets montering bemærkede hun lige at de måtte egentlig ikke være der. Jeg argumenterede for at det var ikke sådan lige at fjerne på en fornuftig måde. Hun købte argumenterne og kommenterede at det var jo en rigtig lækker bil. Det kunne jeg jo ikke argumentere imod. Tilbage og ind og ordne papirene ... og så blev hun grådig. Nu ville hun jo have penge. Inden jeg fik lov at betale kom det lige en ekstra gang "Nu er du sikker? Du ved godt du kan risikere at ryge ind under de nye regler?" Jes jes, bare kom med regningen, jeg vil have pladerne idag. "husk også at vi kan komme og opkrve mere senere, hvis vi vurderer bilen er mere værd". 48.000 bananer vill hun have. Jeg var lettet, jeg troede det blev mere, så jeg betalte og så glad ud ... altså så glad som man nu kan være efter at være blevt lettet for 48kkr. Jeg pakkede alle papirene, bukkede og nejede og tog så ellers flugten afsted til motorkontoret, inden de ombestemte sig.
Efter en times ventetid på motorkontoret kom jeg endlig til. Med et kæmpe smil afleverede jeg prøvepladerne og bad om at få dem byttet til et par mere permenente plader. Et par gule plader blev langet over disken og en glad ny landrover ejer var kommet på gaden.

Alt i alt en rigtig positiv oplevelse. Det var en virkelig super service jeg fik hos den tyske forhandler - en service som jeg ikke tror man finder nogen steder herhjemme.

Indtilvidere har Skat ikke kommet med noget krav om ekstrabetaling af afgift. Det sker forhåbentlig heller ikke.

Vejledningen jeg fulgte ligger på nettet:
http://bilimport.tkrath.dk/
Den er fint beskrivende hvordan tingene skal foregå. Men husk at den rare politimand hos Padborg politi nok vil brokke sig lidt hvis du kun kommer med en kopi af registreringsattesten, men udleverer sikkert alligevel prøvepladerne til dig.

- Lars, den lykkelige ejer af en fin Disco2a TD5
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "baghjul"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.