Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Kan dette passe? (20-10-2007 14:01:10)
Finn Kragh Lundsgaard #7635, reg. fyn
Hej Allesammen

Nu har vi erhvervet et hus med værksted med "grav" endelig er 15 års roden rundt i perlestenene slut, nu er det meget nemmere og komme til og man har nu mere lyst til at ordne nogle af de ting som kan virke ret uoverskuelige når man skal ligge og rode rundt på jorden med det.

I den forbindelse vil jeg tjekke gearkasseolie og toppe op evt. skifte det på både alm. gearkasse og transfer gearkasse, det skal nævnes at vi har en LR 110" 2,5 N/A diesel fra '83.

Jeg har, som ved alle andre køretøjer jeg har haft investeret i bla. en Haynes manual, og her går jeg ind og tjekker hvilken type olie der skal hældes på, og til min store overraskelse står der under "Lubricants and fluids" s. 1.4 at på "Manual gearbox" skal der hældes "Automatic transmission fluid (ATF) to M2C33"
Kan det passe? det må da være en fejl der skal vel ikke en automatgearkasseolie på en manuel gearkasse.

På linien under "Manual gearbox" står der "Transfer gearbox" og den olie man skal bruge her er beskrevet som
"Hypoid gear oli, viscosity SAE 80EP or SAE 90EP to API GL4
, MIL-L-2105, or better"

Umiddelbart siger min viden og logik omkring gearkasser at den olie der bruges på transfer gearkassen også kan bruges i den manuelle hoved gearkasse.

Somme tider stemmer en viden og logik ikke overens med det virkelige, så er der nogen derude der kan be -eller afkræfte om det er en fejl i manualen eller den er god nok.

Mvh.

Finn Lundsgaard
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "hovedleje"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.