sv: sv: V8 Drukner igen og igen (24-11-2007 15:20:47)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
er det ikke nemmere bare at hive midterhætten af og se at den giver gnister der?
Hvis den "kun" kan trække 5 mm gnist så er der ikke meget smæk på tændspolen.
10 mm bør den trække. Vil jeg mene.
Derudover skal det være en god kraftig energisk gnist, du skal ligesom kunne se, at der "entusiasme" i gnisten ;)
Ja hvis de er våde, tilsodede m.m. så er de bestemt ikke særlig samarbejdsvillig de der tændrør.
Dine er nok ikke sodede i og med du har tørret dem af mange gange.
Men kig alligevel efter, der ned i bunden af tændrøret. Rens det ud med en tynd ståltråd. Brug evt en tynd stiv tråd fra en stålwire eller bank en cykeleger flad på ambolten o slib den til på slibesten så den kan kratte sod ud.
Derefter skal du finde noget at varme dem på, tændrørene,ikke en alm lighter, den soder, men minimum en af de der små stormlightere, der giver en god skarp blå "svejseflamme". Du skal ikke gøre tændrøret "rødglødende" så knækker keramiggen nok i varmen. Men det skal være godt gennemvarmt så alt fugt er fordampet ud diverse sprækker, så i med dem alle mens de endnu er godt varme, og start så motoren.
(selvom jeg dog ikke lige kan se hvordan du holder alle 8 varme samtidigt ;))
Det virker som en jumpstart på en gammel plæneklipper, især når den så også lige får en enkelt snaps ned i cylinderen inden du skruer tændrøret i. Det der med snapsen skal du begrænse til at være en enkelt til dig selv, i den her kulde.
Min gamle 6cyl Serie2a fik lov at stå i tomgang ½ time, den gik i stå da jeg ville køre, og kunne bare IKKE starte bagefter. Tændrørene var sodet helt til og sjaskvåde. Men en afrensning og tørring som beskrevet, så sprang den bare i gang. ;)
Altså se efter gnist, og lav dig så nogle tørre/varme tændrør.
Held og lykke med det.
Jens
Der slås med for lidt og for meget strøm på bilen.