Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: speedometer (02-01-2008 13:36:47)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl
Hej Ebbe
Selve speedometeret er faktisk, selv om det er finmekanik, en ret simpel konstruktion. Der sidder en plade der bliver drejet rundt af speedometerkablet. Mellem viseren og denne plade er der ingen direkte forbindelse, men kun et magnetfelt der får viseren til at følge med pladen rundt. Det giver viseren mulighed for at lave disse svingende bevægelser, hvis der feks. er gået en not i kablet så det bevæger sig rykvist.
Jeg tror du skal søge fejlen i selve drevet, der sidder i det lille hus bag ved håndbremsetromlen.
Drevet består af en kort snekke, der driver et tandhjul og dermed den aksel som kablet går ind i.
Snekken, der jo sidder på gearkassens udgangsaksel, bliver holdt fast på akslen ved at, speedometerhuset bruges til at spænde udgangslejet i gearkassen, og her sidder snekken som et afstandsstykke.
Hvis lejet bliver slidt, forsvinder forspændingen, og snekken kan glide på akslen, og speedometeret vil vise mindre og mindre.
Altså, læg stopklodser under et hjul, slæk håndbremsen, kravl ind under bilen, og undersøg om der er slok i udgangslejet, ved at påvirke håndbremsetromlen kraftig op og ned.
Er der slok har du fundet fejlen.
Afmonter håndbremsen komplet. Afmonter spedometerhuset, fjern mellemlæg et af gangen, indtil der ikke er slør i lejet mere.Du skal spænde spedometerhuset på hver gang et mellemlæg fjernes, og mærke om der er slør. Start med de tyndeste mellemlæg først.
Omstændeligt men der ingen vej uden om.
Selvfølgelig bør det slidte leje skiftes på et eller andet tidspunkt, men er rullerne i orden kan det køre mange år endnu, ved en ny opspændning.
Man bør skifte pakdåsen bag håndbremsen, da den helt sikkert er blevet slidt på grund af lejets slør.
Venlig hilsen
Hartley
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "aksel"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.