sv: sv: sv: sv: sv: sv: Miljø zoner i Danmark (03-01-2008 11:45:14)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj
Jo, det tror jeg da nok. Jeg betjente mig såmænd også af DSB på Kystbanen i en længere periode - men må sande at jeg ikke kan regne mig frem til samme høje procenter som DSB kommer frem til, når de skal opgøre hvor mange tog der kører rettidigt.
Jeg begyndte også at tage toget til lufthavnen (rejser med jævne mellemrum), men det tør jeg ikke løbe an på længere - hvis jeg ikke skal planlægge med flere timers ventetid for at være på den sikre side.
Så jeg vil mene at jeg har været from og gjort et ihærdigt forsøg…
Når man skal aflevere/afhente sit afkom til bestemte tidspunkter, gerne vil komme til sine aftaler til tiden, har sparsom fritid - så kan jeg desværre ikke bruge busser, tog og metro til ret meget i min hverdag (og jeg har stået mange timer på Østerport og spildt min ungdom efter næste tog - og gerne i regnvejr).
Du skriver "de kan jo ikke indføre en lov der begrænser bilismen, ude at forbedre det offentlige transport system". Der kan jeg nok med lidt research fremsætte den modsatte påstand - jeg husker ikke man har gjort sådanne tiltag - f.eks. når man sætter prisen for parkering i vejret (betaler 2.250 om måneden for at parkere på Østerbro)
Jeg kender ikke dine forhold mht. til at skulle på arbejde - men i min hverdag hænger det bare ikke samme at skulle undvære en bil til at køre på arbejde i. Jeg kan så vælge at bruge mange penge på afskrivninger på et moderne vidunder, eller tøffe videre i min 110" (som i øvrigt også giver mig stor glæde) - og tænke på al den CO2 der bliver sparet, ved at miljøet ikke skal belastes med produktion af endnu en ny bil - mens min aflagte blot bliver eksporteret til et andet land og får lov at køre videre der i rigtig mange år. Jeg kan ikke se at verden bliver skånet for noget.
Jeg har det fint med at der løbende bliver restriktion på nye biler - men det er jo allerede håndteret, ligesom vi beskatter efter miljøbelastningen (benzin, afgift, grøn afgift). At der så op toppen af dette skal indføres restriktioner på den eksisterende bilpark - er jeg principielt imod. Det har nok noget at gøre med at jeg ikke mener man skal ”lovgive med tilbagevirkende kraft” - hvor folk rammes negativt af historiske dispositioner.
Man kunne jo også mene at alle gamle ejendomme i byerne burde nedrives til fordel for opførelse af nye super-energibesparende huse. Jeg bor selv i et ældre hus - men har netop investeret i et nyt fint gas-fyr med super udnyttelse af energien, foretager løbende forbedring til optimering af varmeudgiften. Jeg vedligeholder også min bil og sikre optimal udnyttelse af brændstoffet - men jeg sætter ikke pris på at få besked om at mit hus skal rives ned, eller at jeg ikke må bruge min bil.
Politikkers adfærd og hvad de tillader sig, behøver vist ikke mange ord med på vejen. Jeg har et klar holdning.
Lars