sv: sv: sv: lidt RR problemer (25-01-2008 13:04:53)
Jesper Mørkhøj
Hejsa
Jo der er et typisk sted de revner og det er mellem ventilerne. Det er dog ikke nogen garanti for at topstykket er defekt ligesom at det ikke nødvendigvis er i orden hvis det ikke er revnet. Toppen kan godt være revnet inde under forkammeret der er presset i. Det har jeg selv prøvet. Hvad der så kan ses ved en trykprøvning efter den har været "udsat" for bloktætner ved jeg ikke. Det cylinderservice firma jeg bruger tester tryktester ved 6 bar og i 60 grader varmt vand i en halv time eller var det en time, det kan jeg ikke huske. Anyways så bør det give resultater. I hvert fald uden bloktætner.
Ja den olietrykskontakt er ikke så fikst placeret ligesom boltene til turbo og manifold ikke er de nemmeste at komme til. Ved oliekontakten har jeg ofret en fastnøgle og skåret den over, svejst den sammen i en vinkel på 90° og svejst en ødelagt top på i den anden ende. Så har jeg et fint værktøj til at løsne kontakten. Det fungerer fint. Den koster heldigvis ikke så meget hos Paddock.
Jeg var lidt i tvivl om jeg skulle fortsætte skriveriet her, jeg nænner næsten ikke at fortælle at det er noget mere langsommeligt at samle motoren igen end at skille den ad, plus at vandmanifolden skal af igen efter den har været startet og kølet af for at efterspænde topstykkeboltene. På min, som er en 87'er, skal jeg også tage motorophængende af for at sænke motoren, ellers kan jeg ikke få spændt de inderste topbolte. Efter 1989, tror jeg det er, er torpedopladen ændret så det ikke burde være nødvendigt. Som jeg skrev så er ikke svær men omstændelig, meget omstændelig... suk!
Men det hele kan lade sig gøre, min har nu kørt 10000 km siden i den kom i drift igen i august og kører fint.
God arbejdslyst
Jesper, #7282