Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: kan man skifte plejstangslejer uden at ta stempler ud? (10-02-2008 19:33:38)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj
fordi jeg godt kan lide når folk gir en update på hvordan en forespurgt projekt går skriver jeg her hvordan mit stempelprojekt gik.

efter at ha efter set alle cylindre for ridser og opmålt disse samt måle diameter på krumtaps søler, besluttede jeg mig for at genopbygge min gamle motor.
alle fire stempler var revnede i toppen men dog stadig tætte.

Derudover var skørtet på stempel nummer 2 revnet og faldet af og ved nærmere eftersyn viste det sig at de 3 andre stempler ligeleder var revnede det samme sted men ikke faldet af endnu.
de revner allesammen udfra den samme kærv lignede fræsning i bunden af stemplet som efte min mening er tåbelig fabrikeret men de nye var ligesådan så sådan skal det åbenbart være.

Nå! jeg bestilte:
4 nye stempler med ringe (+0.020)
nye "big-end shells)
et topstykke pakningskit inkl toppakning
bundkarspakning
8 nye stødstænger
nye topstykkebolte og plejsstangsbolte (just in case)

det hele blev fittet på en dag.
man skal dog nok være min 2 mand for at montere topstykket uden at ødelægge noget da det var pænt tungt at stå med i strakt arm.

olien blev skiftet efter kun 150km for at skylle eventuelle spånder og skidt ud.
motoren blev observeret til at løbe en smule varmere end normalt lige efter samling men dette er normalt med nye dele der jo gir højere friktion end gamle idet de ikke er slidt til endnu.

af special værkstøj blev indkøbt en stempelringskompressor og en de-glazer (honer) begge fra biltema.

motoren kører meget bedre end før, med en meget blødere og stilfærdig gang. :)

så alt lykkedes i en gasovn. og jeg har fundet ud af at det var sku ikke så svært at skifte som jeg frygtede.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "lygteglas"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.