Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Målinger: 12v-12,9v (13-03-2008 18:45:40)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl
Hejsa igen...


I pkt 1 måler vi batteriets hvilespænding. Din måling er lidt lav i forhold til tabelværdien - som for moderne batterier bør ligge mellem 12,4 og 12,6 V

Din målte værdi er ikke i sig selv kritisk, men signallerer dog utvetydigt at dit batteri ikke er fuldt opladet.

I pkt 2 måler vi ladespændingen fra generator til batteri. Denne bør ligge mellem 13,6 og 14,6 volt for moderne generatorer og batterier. Din målte værdi er klart for lav. Det betyder altså at generatoren ikke lader med den spænding den skal, hvilket igen betyder at batteriet ikke oplades fuldstændigt. En sådan fejlsituation vil oftest være forårsaget af en fejl indvendigt i generatoren - det kan være kullene der skal skiftes, der kan være gået en diode, etc. Hvis du er nybegynder er det nok bedst at indlevere generatoren til service hos et elektro-værksted; men jeg vil dog påpege at almindelig generator-service fuldt ud kan foretages af den almindelige "perlegrus-mekaniker". Der bruges ikke mere avancerede måleinstrumenter end et almindeligt multimeter!

Derudover skal jeg i øvrigt tilføje at en situation hvor generatoren ikke lader med den optimale spænding også kan forekomme hvis ledningsforbindelser mellem generator og batteri yder for stor modstand. Dette kan relativt nemt måles ved at måle potentialeforskellen mellem de to punkter. (Bilen slukket, multimeteret indstilles på volt jævnspænding, den ene af multimeterets probler forbindes til plus-polen på batteriet - den anden forbindes til B+ på generatoren (udgangsterminalen fra generatoren). Denne måling må ikke vise over 0,5 volt. Tilsvarende fra minus-polen og til generator stel.)


Pkt 3 er ret vigtig - man kan nemlig ikke diagnosticere et batteri alene udfra spændingen, man er nødt til at belastningsprøve batteriet for virkelig at kunne måle dets kapacitet. Til formålet har jeg et måleinstrument som trækker 100A belastning fra batteriet i 10 sekunder - derefter aflæses hvor meget spændingen er faldet. Hvis spændingen er faldet væsentligt mere end 0,5 volt er batteriet ved at være træt og udskiftningsmodent. Hvis man ønsker at foretage en sådan måling uden at være i besiddelse af et sådant måleapparat kan man benytte en anden belasting, som fx startmotoren. Normalt vil man ikke kunne køre med startmotoren i 5 sekunder uden at motoren starter - derfor frakobles brændstoftilførslen under testen. På en diesel gøres det lettest ved at fjerne spændingsforsyningen til brændstofrelæet (sidder som oftest på indsprøjtningspumpen).

I pkt fire måles hvorvidt du har en konstant belastning på batteriet, selv når alt er slukket. Man måler simpelthen hvor mange ampere der ryger igennem ledningsnettet når alt er slukket. Du har målt 0,02 amp - det er et meget lille forbrug og kan skyldes standbyforbrug fra ur, radio eller alarm. Under alle omstændigheder er dette ikke dit problem.

Konklusion: Kapaciteten på dit batteri har vi ikke kunnet teste, da data derfor mangler. Imidlertid er det - stadig udfra dine målinger - muligt at sige med sikkerhed at generatoren ikke lader med den optimale spænding. Dette betyder at dit batteri heller ikke når den optimale ladningstilstand - hvilket igen kan forklare de problemer du har oplevet.

Ønskes ovenstående uddybet yderligere er jeg at træffe på 61 33 05 89 hele aftenen....

Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "safaritag"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.