Raslelyd fra.. gearkasse? (19-06-2008 00:35:39)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj
Jeg har en bekymrende metallisk raslelyd min defender 300tdi.
Lyden lyder lidt som om der er en håndfuld løse skiver, der rasler med rundt på en aksel i eller i nærheden af gearkassen.
Ved et tidligere indlæg har jeg fået foreslået at der kunne være tale om et defekt udrykkerleje, da det åbentbart er en typisk fejl og kan give symptomer som mine.
Jeg har nu haft tid til at efterforske lidt mere systematisk og har fundet ud af at de præscise symptomer er:
Lyden kommer ved forholdsvis høje omdrejninger (op mod gearskift) og er kraftigst når bilen lige netop trækker.
Lyden forvinder med det samme når speederen slippes og motoren bremser.
Lyden kommer vist, så vidt jeg kan høre, først i 3. gear, men det kan lige så godt være jeg bare ikke kan høre den for motorstøj i 1. og 2. gear... det er jo en LR....
Udrykkerlejet kan vel være et godt byd, men lyden ophører IKKE, når der gives gas, mens der lægges pres på udrykkerlejet, f.eks. når der kobles ud.
- Dermed er det vel ikke sandsynligt at det er udrykkerlejet, eller hvad?
Når der gives lidt gas, mens der er koblet ud, kan raslelyden "mærkes" som en rumlen i koblingspedalen.
Det skal siges at gearkassen ellers fungere fornuftigt. - Den lider af lidt manglende sync mellem 1.-2. og 2.-3. men skifter ellers fint.
mvh
Christian