Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: Kold 300tdi (17-12-2002 21:09:54)
Ib Krause-Kjær
Hej Michael,

Kl.11 passer meget godt, måske midt mellem 11 og 12.

Temperatur er en relativ størrelse, og måske er du mindre "ømskindet" end jeg, men der skal gerne være så meget hørm på, at det føles rigeligt varmt for fingrene - dette tip fik jeg af en engelsk LR-mekaniker for et par år siden, hvor vi over en "pint" morede os over LR'erens fantastiske varmeapparat.

Jeg har ingen dokumentation for, at det er sådan, folkene i Solihull har tænkt, det skal være.

Min egen erfaring siger mig, at jeg skal ikke holde i tomgang ret længe før indblæsningstemperaturen falder her i vintertiden.

Nu skrev jeg tidligere, at jeg ikke har lavet "krumspring" foran køleren - det er ikke helt korrekt - jeg har et par Hella 3000 på A-bøjle monteret, og de skærmer selvfølgelig delvis for køleren, men flere har oplyst mig om, at det ikke skulle ødelægge "flowet" mht. til køling, nærmere tværtimod - det har jeg ingen erfaring med ud over, at temperaturmåleren stod på det samme før A-bøjle og lygter blev monteret, som den står på nu - om det er termostaten, der arbejder lidt mere kan jo også tænkes...

Jeg vil prøve at sætte et termometer på en dag - så skal jeg give dig min indblæsningtemperatur ved en given udetemperatur, kørehastighed, blæsertrin og køretid efter kold start - disse størrelser må kunne bruges til noget i f.m. en evt. sammenligning - men i øvrigt må du gerne prøve en tur og sammenligne direkte - det var nok lettere - bare kast en mail!

Et er sikkert - termostaten er et ofte overset stykke halvpålideligt mekanik, som tit står helt eller delvist åbent i mangen en LR eller måske helt mangler grundet defekt pga. blokering af fremmedlegemer/tæring.

Men hvis du checker den i gryden inden montering, og holder dit kølesystem rimelig rent ved jævnligt (se servicebogen) at skifte kølervæsken og holde slangerne i orden, skulle det være muligt at undgå fremmedlegemer i termostaten og opnå den fra fabrikken ønskede virkning.

Mvh
Ib - krause@post8.tele.dk
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "motorblok"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.