Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Varm disco II automatgearkasse (27-11-2008 07:56:15)
Lars Kiærulf #7877, reg. nsj
Hejsa

Jeg lever nu på tålt ophold i Holstebro. Til brug for min emmigrering fra Sjælland havde jeg lejet Corona Materiels største lukkede trailer til alt habbengutet og den blev da også pænt fyldt op med måske et ton eller halvanden kasser, møbler mv. Dvs. med trailerens egenvægt på et ton har jeg nok kørt med 2-2,5 ton på krogen.
25-30 km fra udgangspunktet, hvor jeg kørte ad alm. letbakkede landeveje nord for Sorø, begyndte lampen for for varm gearkasse at lyse.

Jeg havde oplevet det før hvor jeg kørte med samme trailer fra Sverige og hjem til DK, men det var i strid modvind på motorvej en halvlun forårsdag med en bil der lige var trukket op af det største mudderhul den kunne finde i Høvelte - dvs. der var godt med mudder ved/i kølere og andre steder. Jeg tilskrev dengang mudderet grunden til den lettere varme gearkasse.

Kølere mv. er senere blevet renset og der burde være frit flow af luft igennem, men alligevel gjorde den det igen en vindstille kold oktober nat. Det skal siges min fart lå omkring de 70 og så converteren var derfor ikke "låst".
Min teori på daværende tidspunkt var at der må være en masse tab i gearkassen når konverteren ikke er låst, så jeg satte lidt mere fart på så jeg kom over den fart hvor den normalt låser konverteren. Herefter slukkede lampen igen og jeg valgte at holde den hastighed på hele turen over og havde ikke problemer.

Nu er spørgsmålet så bare: skal det være sådan at jeg ikke kan trække 2-2,5 t med 60-70 km/t, men godt med 80+ ?
Hvis ikke, hvad kan årsagen til det så være?

Er der i øvrigt noget jeg bør gøre/være opmærksom på efter gearkassen har været oppe og blive "så" varm?

- Lars
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "safaritag"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.