Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: lapning af dæk (14-02-2009 10:30:31)
Morten Dam
Til orientering - og med ønsket om en god weekend og Landy-dyt.
Morten

Vejledning i permanent reparation af dæk
I Detailforskrifter for Kørertøjer kan man i p. 8.02.001læse, at dæk skal være ubeskadigede. Dette er lovkravet i Danmark.
I Dansk Standard 2044, som er en standard for faglig forsvarlig reparation af dæk, er det et krav at dækket afmonteres fælgen for nærmere kontrol af evt. indvendige skader. Dækket må altså ikke repareres udefra, medmindre denne kontrol er foretaget, og evt. indvendige skader repareret. Det tvinger dækreparatøren til at sikre sig, at der ikke er nogen indvendig skade i dækket, i modsat fald påtager dækreparatøren sig et stort ansvar ved en evt. senere ulykke med dækket.
STRO (Scandinavian Tyre and Rim Organisation) anbefaler ligeledes på side 27 pkt. 4 i STRO-bogen 2004 følgende:
Dæk skal altid tømmes for luft og afmonteres hjulet (fælgen) og derefter inspiceres, inden reparationen udføres.
Det nævnes endvidere i pkt. 5, at en reparation må ikke udføres, hvis dækkets styrke vil være nedsat efter reparationen. I pkt. 5 påpeges det, at en permanent reparation af dæk ikke må ske ved indsprøjtning af skum, spay eller ved at trække en prop igennem hullet på ydersiden, af et monteret dæk.
Endelig og meget vigtigt understreges det, at slanger må ikke anvendes på bekostning af en reparation af en skade. Slanger må ikke anvendes i slangeløse dæk uden de respektive dækfrabrikanters tilladelse.
Kilde: Rådet for Større Dæksikkerhed

Mens talen nu er faldet på dæk:
10 dødssynder ved anvendelse af dæk:
1. For lidt lufttryk: Dækket bliver slidt uregelmæssigt, der er fare for bælteløsning og dæksprængning! I tilfælde af længere tids kørsel med for lidt luft kan der komme mørke skygger ind- vendigt på dæksiden, som et forvarsel til en senere separation i dækket.
2. For højt lufttryk: Ældre dæktyper (80-serie) slides på midten af slidbanen, hurtigere nedslidning. Lavprofildæk kræver derimod ofte et lidt højere dæktryk for at slides jævnt.
3. Manglende dækkontrol: Dæk skal kontrolleres grundigt hver 14. dag. Slidbanen kontrolleres for ujævnt slid og eventuelle fremmedlegemer. Lufttrykket kontrolleres ved kolde dæk! Mister dækket luft, så skal dækket kontrolleres hos en fagmand.
4. Overkørsel af kantsten i spids vinkel: Dækket kan få klemt sidevæggen og er dermed ødelagt karkassen. Dæksprængning er dermed forprogrammeret.
5. Hurtig kørsel over højt placerede kloakdæksler og vejhuller: Dækket bliver klemt og derved ødelagt. Der kan opstå brud i dækket, resultat: Dæksprængning.
6. Kørsel med dårlige støddæmpere:
Markant øget dækslid, ofte med punktvis slidtage af dækket.
7. Kørsel med forkert sporing: (toe-in) Markant øget dækslid, ofte med uregelmæssigt slid af dækmønsteret.
8. Kørsel med forkert styrtøjsindstilling: (camber Markant øget dækslid, ofte på den ene skulder.
9. Nedbremsning med blokering: Dækket får mere eller mindre et fladt punkt, som ikke kan repareres! Komforten bliver ringere, og i visse tilfælde er dækket ikke længere anvendeligt.
10. Rengøring af dæk med højtryks-dampspuler (70 bar): Dæk kan selv ved anvendelse af koldt vand på kort afstand blive beskadiget eller ødelagt på få sekunder. Skaderne viser sig som "brandsår" på dæksiden.
Kilde: Rådet for Større Dæksikkerhed
 
Hvorfor ligger varebiler og off-roadere indimellem på hovedet?

Pas på dækstørrelse, loadindex og hastighedskategori. 
Varebiler: Varebiler er original-monteret med C-mærkede dæk, og de kan nor- malt ikke erstattes med almindelige personbildæk, for selv i samme størrelse har personbildæk en mindre belastningsevne. Alligevel sker det, at der i forbindelse med montering af smarte lavprofildæk på varebiler, vælges et personbildæk, som ikke opfylder de gældende bestemmelser. Det er både ulovligt og farligt.
Eksempel:
Dæk til en almindelig varebil med enkeltmontering kan være, 195/70R15C varebildæk loadindex 98/96 = 750 kg bæreevne 195/70R15 personbildæk loadindex 92 = 630 kg bæreevne Der mangler 120 kg pr. dæk x 4 = 480 kg for hele varebilen.
Monteres der et lavprofildæk, for at live op på varebilen, så kan det ske, at det bliver et 225/60R15 eller et 205/60R16 per- sonbildæk, og de har en bæreevne mellem 630 og 710 kg pr. dæk, altså for lidt i forhold til kravene. Det rigtige valg ville være 205/55R16C, der tåler en belastning på 750 kg. pr. dæk.
Bogstavet C står for commercial vehicle tyres for service on light duty vechicles.
Off-roader: Ofte benævnt 4x4. På hvide plader er det en "personbil" og på gule plader er det en "varebil". Det har betydning for dækmonteringen. Når det er en personbil skal der være fire ens dæk på bilen uanset, om totalvægten er over 3000 kg.
Varebiler: Er der tale om en varebil eller off-roader på gule plader, med en total- vægt på max 3000 kg, så skal der også være fire ens dæk på bilen. I det tilfælde at varebilen eller off-roaderen på gule plader har en total- vægt på over 3000 kg og max. 3500 kg, så kan bilen monteres med par- vis ens dæktype, altså to langrillede dæk på forhjul og to trækdæk eller vinterdæk (M+S) på baghjul.
Kilde: Rådet for Større Dæksikkerhed

Og apropos vinterføret:
Regler for brug af pigdæk, vinterdæk og snekæder, 2008/09:
Danmark
Pigdæk - Tilladt i perioden 01.11. - 15.04. Skal monteres på alle fire hjul.
Vinterdæk - Det er tilladt, at anvende vinterdæk i hastig- hedskategori Q (max 160 km/t). Ved montering af vinterdæk kræves der fire vinterdæk på personbiler og varebiler op til 3 tons totalvægt. Mindst 1,6 mm dækmønster.
Snekæder - Kan benyttes under forudsætning af, at de ikke ødelægger vejene.

Norge - Pigdæk - Tilladt i perioden 01.11. - første mandag efter påske. Nordnorge dog 16.10. - 30.04. Skal monteres på alle fire hjul. Kørselsafgift i Trondheim, Oslo og Bergen, 30 nkr. pr. dag.
Vinterdæk - Der skal være mindst 3 mm dækmønster. Der kræves vinterdæk, når vejret tilsiger det. Når det gælder lastbiler, kræves der vinterdæk (M+S mærkede dæk) på både forvogn og anhænger (trailer).
Snekæder - Den enkelte bilist skal sikre sig, at bilen kan køre i vintervejr. Det er et indirekte krav om, at personbilen skal medbringe et sæt snekæder ved kørsel i vintervejr.
NB: køretøjer med en totalvægt på over 3500 kg, skal i perioden 1. 11. til første mandag efter 2. påskedag medbringe snekæder, det er et lovkrav. En motorvogn skal medbringe mindst 3 kæder, hvoraf de to er tilpasset drivhjul og et til forhjul. Til motorvogn med anhænger skal der være mindst 7 snekæder, når der er tvillinghjul på drivhjulene, og ved enkeltmontering 5 snekæder.
På køretøjer med totalvægt o. 3500 kg anbefa- les mindst 5 mm mønsterdybde i vinterhalvåret.

Sverige
Pigdæk - Tilladt i perioden 01.10. - 30.04. Skal monteres på alle fire hjul.
Vinterdæk - Det er påbudt (for svenskere), at anvende vinterdæk i perioden 01.12. - 31.03., når vejret tilsiger det. Der skal være mindst 3 mm mønster på både vinter- og sommerdæk i nævnte periode.
Snekæder - Kan benyttes under forudsætning af, at de ikke ødelægger vejene.

Finland
Pigdæk - Tilladt i perioden 01.11 - første mandag efter påske. Perioden kan afvige alt efter vejret. Skal monteres på alle fire hjul. 
Vinterdæk - Det er påbudt, at anvende vinterdæk i perio- den 01.12 - 01.03. Der skal være mindst 3 mm dækmønster for PV-dæk og 1,6 mm for LV. Der skal også være vinterdæk på trailere som er >= 750 kg.
Snekæder - Kan benyttes under forudsætning af, at de ikke ødelægger vejene.

Frankrig
Pigdæk - Tilladt fra lørdagen inden 01.11 til sidste søndag i marts. Max hastighed 90 km/t. Der skal klistres et pigdæksymbol bag på bilen. Pigdæk skal monteres på alle fire hjul.
Vinterdæk - Ingen særlige krav.
Snekæder - Kan anvendes når vejen er dækket med sne og is. Kan være påbudt ved skiltning. Det er et krav, at køretøjet kan køre og bremse ved egen kraft.

Italien
Pigdæk - Tilladt i perioden 15.11 - 15.03. Max hastighed på motorvej 120 km/t og landevej 90 km/t. Skal monteres på alle fire hjul.
Vinterdæk - Vinterdæk og snekæder er påbudt i Val d'Aosta 15.10 - 30.04. Perioden kan forlænges, når vejret tilsiger det.
Snekæder - Kan være påbudt ved skiltning.

Luxemburg
Pigdæk -Tilladt i perioden 1.12. til 31.03. Perioden kan forlænges om nødvendigt. Alle fire hjul skal monteres med pigdæk. 
Vinterdæk - Ingen særlige krav.
 
Polen
Pigdæk - Ikke tilladt.
Vinterdæk - Ingen særlige krav. 
Snekæder - Tilladt når vejen er dækket af is eller sne. Kan være påbudt ved skiltning.

Tjekkiet
Pigdæk - Tilladt i perioden: 15.11. til 31.03. Alle fire hjul skal monteres med pigdæk.
Vinterdæk - Ingen særlige krav.
Snekæder - Kan være påbudt ved skiltning.

Tyskland
Pigdæk - Ikke tilladt.
Vinterdæk - Køretøjet skal være tilpasset vejrforholdene, herunder hører en til forholdene egnet dæk- montering, vintervejr = vinterdæk. Det gælder også for udenlandske biler. M+S mærkning anses for at være vinterdæk, det gæl- der også for busser og lastbiler.
Ved kørsel med vinterdæk, som har en lavere hastighedskode end den der svarer til bilens tophastighed, skal der anbringes en mærkat, som angiver dækkenes max hastighed, i førerens synsfelt. Mindst 1,6 mm dækmønster.
Snekæder - Tilladt når vejen er snedækket, dog max 50 km/t.

Schweiz
Pigdæk - Tilladt i perioden 01.11. - 30.04., dog ikke på motor- og motortrafikveje, undtagen A13 San Bernadino tunnelen og A2 St. Gotthard tunnelen. Max 80 km/t og mærkat med pigdæksymbol skal klistres bag på bilen. Skal monteres på alle fire hjul.
Vinterdæk - Mindst 1,6 mm dækmønster.
Snekæder - Anvendelse af snekæder kan være påbudt ved skiltning.

Østrig
Pigdæk - Tilladt fra 15.11. - til første mandag efter påske, perioden kan forlænges, hvis vejret tilsiger det. Max 100 km/t på motorvej og max 80 km/t på landevej. Skal monteres på alle fire hjul.
Vinterdæk - Der er krav om vinterdæk for personbiler og varebiler <3500kg. og der kræves mindst 4 mm dækmønster på radialdæk og 5 mm på diago- naldæk i perioden 1.11.2007 til 15.04.2008.
Køretøjer >3500 kg skal mindst have vinterdæk på trækakslen og med mindst 5 mm mønster for radialdæk og 6 mm mønster for diagonaldæk. I perioden 1.11.2007 til 15.4.2008
Bøderammen går fra 35,- euro op til 5000,- euro, hvis man er årsag til andre trafikanters ulykke.
Snekæder - Kan anvendes når vejen er dækket af sne eller is. Kan være påbudt ved skiltning. I perioden 15.11. - 15.03. skal busser og lastbiler medbringe mindst 2 snekæder til trækhjul.



Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "automatgear"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.