sv: sv: sv: Rygegryde (14-02-2009 21:57:05)
Arne Feldskou #8073, reg. mjyl
Hej Jakob!
jeg regner med du har sat nye dysser i med samme åbningstryk som de gamle, altså dem der passer til pumpen.
Jeg arbejder normalt ikke med så små motorer som der er i biler med med støre diselmotorer, men principet i dem er jo det samme.
Der er flere ting du skal være opmærksom på, særligt at der er 2 ting som du kan justere på pumpen, 1 er åbningstidpunktet for dyssen som du skriver skal være 13 grader før top, og husk hvad omdrejninger det skal være ved, da det ikke er ligegyldigt, gradindstillingen ændrer sig ved omdrejningerne, og er ikke fast hele skalaen igenem. Det andet er indsprøjtningsmænden som du skal justere særligt hvis du har fået dysser med ikke same åbningstryk.
Hvid røg ved tomgang tyder på for meget uforbrændt diesel og rigelig med luft, hvorimod sort røg ved belastning er for meget diesel og for lidt luft.
Der må ikke være bankelyde fra motoren men gerne en metalisk klikkelyd som er typisk for lidt ældre dieselmotorer.
Håber da du får løst dit problem så du kan komme ud at køre i sneen som der jo er lidt af her i landet lige nu.
Hilsen Arne