sv: sv: sv: sv: sv: sv: lapning af dæk (15-02-2009 16:12:29)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj
Faktisk ikke noget rigtig frokost! :-(
Men jeg trættes lidt af at folk udtaler sig 100% skråsikkert om sager, de ikke har noget reelt kendskab til eller erfaring i. Sådanne udtalelser bidrager kun til at forvirre folk, som har brug for en reel information.
Du kan overhovedet ikke mærke en ubalance på 15-20 gram, som formentlig kun vil andrage 2-5 gram som følge af en reparation med en gummiprop og da slet ikke på en stivakslet Land Rover med de megatunge hjul, en sådan er udstyret med. På en alm personbil, kan man begynde at fornemme lidt uro ved 20 grams ubalance.
Jeg vil til enhver tid foreslå, at skulle man ifm en punktering være så heldig at have lappegrej med ud i felten som f.eks. de nævnte propper og yderligere har mulighed for at pumpe dækket op, ja så er det da bare med at komme i gang. Jeg ville måske, for at glæde omgivelserne, holde 109" bussen under 200 km/t!!!!!, og så sætte en af de rigtige propper i som Kim henviser til, når jeg kom hjem til mine dækmaskiner.
Vi er ude i noget teoretisk pis, der ikke har noget med virkeligheden at gøre, ud over at forvirre og skabe ubegrundet frygt, og så længe folk glad og fro sætter slidbanedæk på deres biler, forekommer diskussionen om en lapning på den beskrevne vis at være en gang overflødig flueknepperi.
Og lad os så lige tage den med slanger i slangeløs dæk når vi er igang med religion. Hvor køber man idag dæk beregnet på at montere slange i??????
Sådanne dæk har jeg ikke set i mange herrens år.
Hvad gør man så med biler, hvortil man kun har fælge til brug med slange. Alle seriebiler skulle så groundes som følge af at man ikke kan få de rette dæk til montering med slange. Så kan man tætne fælgen omkring nitterne og montere slangeløse dæk, men det er ikke videre smart, idet fælge til slangeløs montering er udformet anderledes, og det slangeløse dæk vrides alt for let af fælgen, hvilket er en meget mere tvivlsom affære og ikke anbefalelsesværdigt. Man kan mærke meget stor forskel på fælgene, når man tager dæk af eller lægger nye på. De slangeløse fælge er en krillimeter større og klemmer meget hårdere mod dækket.
Man kan tage hele bundtet af klassiske biler med ægte trådhjul. Alle disse, på nær nogle ganske enkelte meget kostbare aftermarkethjul, kan kun monteres med slanger, idet disse fælge ikke kan tætnes i centeret, hvor egerne går igennem. Man er altså nødt til at montere slanger i slangeløse dæk, hvilket også går rigtig udmærket. Det har jeg gjort nogen hundrede gange uden overhovedet at kunne referere til nogen ulykker som følge af sådan montering. Mange af disse vogne er blevet fremført med hastigheder langt ud over 200 km/t, også med mig selv som chauffut.
Der er ingen grund til at replicere og forsøge at belære mig yderligere, idet jeg er helt og aldeles forstenet med mine erfaringer!! :-)
mvh
Knud