Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: lapning af dæk (15-02-2009 16:12:29)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj
Faktisk ikke noget rigtig frokost! :-(

Men jeg trættes lidt af at folk udtaler sig 100% skråsikkert om sager, de ikke har noget reelt kendskab til eller erfaring i. Sådanne udtalelser bidrager kun til at forvirre folk, som har brug for en reel information.

Du kan overhovedet ikke mærke en ubalance på 15-20 gram, som formentlig kun vil andrage 2-5 gram som følge af en reparation med en gummiprop og da slet ikke på en stivakslet Land Rover med de megatunge hjul, en sådan er udstyret med. På en alm personbil, kan man begynde at fornemme lidt uro ved 20 grams ubalance.

Jeg vil til enhver tid foreslå, at skulle man ifm en punktering være så heldig at have lappegrej med ud i felten som f.eks. de nævnte propper og yderligere har mulighed for at pumpe dækket op, ja så er det da bare med at komme i gang. Jeg ville måske, for at glæde omgivelserne, holde 109" bussen under 200 km/t!!!!!, og så sætte en af de rigtige propper i som Kim henviser til, når jeg kom hjem til mine dækmaskiner.

Vi er ude i noget teoretisk pis, der ikke har noget med virkeligheden at gøre, ud over at forvirre og skabe ubegrundet frygt, og så længe folk glad og fro sætter slidbanedæk på deres biler, forekommer diskussionen om en lapning på den beskrevne vis at være en gang overflødig flueknepperi.

Og lad os så lige tage den med slanger i slangeløs dæk når vi er igang med religion. Hvor køber man idag dæk beregnet på at montere slange i??????
Sådanne dæk har jeg ikke set i mange herrens år.
Hvad gør man så med biler, hvortil man kun har fælge til brug med slange. Alle seriebiler skulle så groundes som følge af at man ikke kan få de rette dæk til montering med slange. Så kan man tætne fælgen omkring nitterne og montere slangeløse dæk, men det er ikke videre smart, idet fælge til slangeløs montering er udformet anderledes, og det slangeløse dæk vrides alt for let af fælgen, hvilket er en meget mere tvivlsom affære og ikke anbefalelsesværdigt. Man kan mærke meget stor forskel på fælgene, når man tager dæk af eller lægger nye på. De slangeløse fælge er en krillimeter større og klemmer meget hårdere mod dækket.
Man kan tage hele bundtet af klassiske biler med ægte trådhjul. Alle disse, på nær nogle ganske enkelte meget kostbare aftermarkethjul, kan kun monteres med slanger, idet disse fælge ikke kan tætnes i centeret, hvor egerne går igennem. Man er altså nødt til at montere slanger i slangeløse dæk, hvilket også går rigtig udmærket. Det har jeg gjort nogen hundrede gange uden overhovedet at kunne referere til nogen ulykker som følge af sådan montering. Mange af disse vogne er blevet fremført med hastigheder langt ud over 200 km/t, også med mig selv som chauffut.

Der er ingen grund til at replicere og forsøge at belære mig yderligere, idet jeg er helt og aldeles forstenet med mine erfaringer!! :-)

mvh
Knud
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "styrekugle"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.