sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: mangler trækkraft (01-03-2009 23:19:06)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f
Hvis pumpen bliver trukket af tandremmen, skal tidspunktet altid justeres, fordi:
Når tandremmen skiftes, skal den nye rem og spænding passe til motorens ØD og ND mærker, samt til pumpens grundmærker -
Når tandremmen monteres, kan det ikke undgås at indsprøjtningstidpunktet rykkes, da tolorancen er så minimal. Den nye rems grundspænding er nok til at gøre dette alene, og derfor skal tidspunktet indstilles på ny, efter den nye rem er monteret og motoren er drejet 2 omgange (så spændingen er ens hele vejen rundt)
Når man dernæst kontrollerer tidspunktet, vil man finde at det har rykket sig fra data, enten den ene eller anden vej... Dette behøver selvfølgeligt ikke at være meget, men hvis tidspunktet er opgivet til 0,85mm og den står 0,92mm kan dette være rigeligt til dårlig trækkraft.
Med sit mikrometer ur justeret og nulstillet, indstiller man herefter tidspunktet efter data.
På enkelte motorer kan det være nødvendigt med en speciel tilpasningnsdorn som mikrometeruret kan monteres i, men dette burde fremgå af data.
Det skal lige nævnes jeg kun overordnet har ridset op hvorledes tidspunktet på en "standard" diesel indstilles - der er en lille smule mere til det, men skriver jeg gerne hvis det er nødvendigt :)