sv: sv: parabolske fjedre til 88" (17-07-2009 09:24:33)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl
Hejsa..
Man bør også skifte sine støddæmpere samtidig, og det skyldes forskellen i opbygningen af en alm fjeder med mange lag også de parabolske med få lag.
På de parabolske røre lagene ikke ved hinanden på nær i enderne og midt på, dvs der er ikke ret stor gnidning/friktion når fjederen bevæger sig, det er en af de konstruktions mæssige forskelle der gør at den føles blød.
På en alm bladfjeder med mange lag røre disse som oftest ved hinanden i hele fjederens længde, det betyder at når den bevæger sig så gnider der mod hinanden og bevægelsen dæmpes, de føles hårde, alle der har prøvet og skille fjedre ad slibe dem og smørre dem ved hvordan det føles bagefter, blødt..
Så kommer vi til dæmperne, da de parabolske som beskrevet har mindre dæmpning vil det give std dæmpere et meget hårdere liv de taber nemt pusten, men ikke nok med det de vil heller ikke kunne holde hjulene i kontakt med underlaget på tilfredsstillende måde ved acceleration, men nok lige så vigtigt ved nedbremsning, en bil med dårlige eller forkerte dæmpere har alt andet lige længere bremselængde end en hvor tingene passer sammen/ er i orden.
Så meget om det..
Med tænksomme rover hilsner
Ole
#493