sv: sv: Zippe dæk (15-08-2009 18:50:54)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj
Hvis det nu er sådan at du vil "sipe" din dæk for at opnå gode vinter egenskaber, så er der et pat tænke kors du skal overveje. Nu fatter jeg mig i korthed, så dette kan virke mere udiplomatisk end hensikten, MEN, uegned dæk, bliver ikke gode af "sipning". Dette har noget med gummi blanding at gøre.
Snakker du om dæk købt i DK, så har de en anden gummi blanding end vinter dæk købt i Norge, selvom mærke/modell er det samme. Er der tale om en serie bil, eller lign, uden et helt elektronisk alfabet bagpå, så er pigfri dæk en "non-performer" om vinteren. Selv Nordmændene havde en artikel i dagspressen for nyligt hvor de indrømmet at større 4X4 biler skulle køre på pigge, mht oppbremsninger.
4X4 biler har den egenskab at de kommer frem, op, & rund, på en fremragende måde, på pigfri, men at stoppe (brems) er det kun pigge som klarer tilfredsstillende, og på en måde som står i forhold til fremkommelsesevnen!
Det optimale, ville være at købe pigget vinterdæk i Norge, som muligøre en vinterfart som forsvarligt nærmerere sig sommer hastighed! selv med en serie bil!
Pigget vinterdæk er også væsentlig billigere i N end i DK, pga salgs volumen (50%).Dog skal du huske at Norske vinterdæk må ikke komme i nærheden af en Autobahn, uanst om de er pigfri, da gummiblanding er kun gode for ca 80/90 Km/t
Kontakt mig gerne hvis du har flere spørgsmål!