Lidt om moral eller mangel på samme... (14-09-2009 09:35:43)
Ulf Westmark-Højelsen
I forsommeren indrykkede jeg en annonce i Roverbørsen, hvor jeg efterlyste en 2,25 benzinmotor til min Serie III. Jeg fik en del henvendelser og valgte (på min mekanikers råd) 2 motorer baseret på sælgernes beskrivelser af dem.
Meningen var, at de bedste dele fra disse to motorer skulle blive til én god og brugbar motor.
Sådan er det ikke gået - den ene motor havde angiveligt gået 160.000, var taget ud af en kørende bil og havde stået opbevaret inde i ca. 4 år og havde ikke sat sig. Min mekaniker kunne dog konstatere, at motorblokken var helt flækket og at den havde sat sig så grundigt, at den ikke engang kunne skilles ad med en forhammer pga af 3-4 cm rust i hver cylinder. Den var kort sagt lige til lossepladsen.
Samme gjaldt den anden motor, som jeg købte - her var det en ridse/flænge på ca. en millimeters dybde i hele cylindervæggen (en udboring samt oversize stempelringe er urentabelt). Denne motor havde efter sigende også kørt fint da den blev pillet ud. Endnu en tur på lossepladsen...
Nu sidder jeg tilbage adskillige tusinde kroner fattigere, stadig med en dieselmotor i min Serie III og har en lidt kedelig opfattelse af landroverfolkets handelsetik. Jeg skal ikke nævne nogen navne i denne forbindelse (omend det er ak så fristende), blot udtrykke min undren over, at visse af os Land Rover-entusiaster, der trods alt udgør en ganske lille skare med en fælles interesse og passion, falder for fristelsen til at sælge hinanden noget, der ganske enkelt ikke er en krone værd...