Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Vrøvl med diesel elektronikken i en Discovery 300TDI aut. fra 98 (19-01-2010 14:05:51)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl
Ja, jeg kender det. Jeg HAR skiftet potentiometeret, og det hjalp lige fedt efter få uger. Når du slipper speederen, sidder der en lille kontakt inde i potentiometeret, som skal fortælle computeren, at du har sluppet gaspedalen. Det kan den åbentbart ikke registrere bare med sin almindelige potentiometermåling. Der er "prel" i kontakten så når kontakten slipper fra stopposition, sætter motorstyringen ud = sætter motoren i tomgang. Typisk ved marchhastighed omkring 80km/t.

Min hjemmeopfundne "bugfix", som nu har kørt i 3 år, er følgende:
1) Find speederpotentiometerstikket i motorrummet (4-polet stik bagerst til venstre lige bag bremseforstærkeren).
2) Pil den grå ledning ud af stikket fra potentiometeret (jeg er næsten helt sikker på at det er den grå, men kikker lige efter i aften). Den grå ledning er tomgangskontakten fra potentiometeret. Husk at isolere ledningen fra, så den ikke kan røre stel.
Når dette er gjort, vil "Check engine" lyse, når potentiometeret er i tomgang, men motoren vil køre fuldstændigt normalt og uden andre problemer. Hvis du er træt af at lampen lyser, har jeg gjort følgende:
Evt. 3) Bor en "tomgangsjusteringsskrue" i ved speederpedalen, så man lige kan skrue tomgangen lidt op. Eneste problem ved løsning er, at bilen en sjælden gang imellem går lidt højt i tomgang.

jeg har søgt og ledt, men har ikke fundet andre ideer til hvorfor dette sker. Jeg har heller ikke fundet andre, som har problemet, så det er da rigtigt dejligt at høre, at der er ihvertfald een mere, som også roder med problemet.

Jeg har overvejet at genetablere den grå ledning og sætte en ekstern kontakt på potentiometeret, men det er jeg ikke nået til endnu. Skulle jeg lave den løsning, skal jeg nok give dig besked.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "toppakning"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.