Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: 90" på glat is (22-02-2010 22:38:30)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj
Som bekendt, Jeg kører en SIII One-Ton, Ex-Mil fra 74,herop i det Norske. Dvs Centerdiff findes ikke,og med gammel bladfjeder, så er der rigelig med "slup" i undervogn, som bliver ikke bedre af at køre på bløde 9:16 dæk, af landbrugs varianten, med rigtig bløde gummi!dog heftig pigget. Bilen har ARB Airlokkers. På glat is, kan jeg ikke lave hjulspin,med airlokkers slået til. Jeg kan lige klare det i 2 lavgear, i normal 4WD, da bilen har Turner St2. Top-Stykke, og 104Hk!
Umiddelbart har jeg indtrykket af at de overnævnte problemer som klub kammerater har, skyldes udelukkende de uegnet dæk.
Fex en skriver at BFG MT slår pirrouetter. Jeg er vild med BFG MT, men ikke til vinter. De der fodbold støvler er forrærerisk på is, selvom at de er suveræn i snedriver. BFG AT klarer sig bedre "på glatta", men de er heller ikke noget vinterdæk, mm de får pigge i.Dog synes jeg at A/T er et herligt dæk, allround.
Jeg tror ikke at en millimeter eller to slup i bøsninger på en 90/110 er det som giver udslag. Det har jeg fra fabrikken af, på en gammel serie bil!
Det som virker er "rigtig" vinterdæk, selv de pigfri. Vær også obs på at vinterdæk købt her i Norge, er væsentlig mere effektive end tilsvarende mærke modell, købt i DK eller Tyskland.
Tænk også på at der er væsentig forskel på at låse centerdiff,(på langs af bilen) og diff-spær på akslen,(på tværs af bilen) re Jens' indslag.
Min erfaring med moderne 4WD er, at hvis i tvivl, eller man mærker lidt "liv" i bagenden, så lås centerspær. Hvorfor kører de Serie Biler så godt på glat-føre?
Principielt, hvis en masse små millimeter ting, begynder at have stor inflydelse, så er der nok noget andet stort som egentlig er galt!
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "tandrem"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.